Thursday, September 10, 2015

Pembaca TMI dakwa PAS diresapi 'ISMA'isme

Keratan rencana The Malaysian Insider BM yang menyiarkan pandangan pembacanya berkenaan fenomena 'ISMA'isme yang sudah mula bertapak dalam PAS.

Perubahan angin politik pasca muktamar ke-61 yang menyaksikan penyingkiran kelompok 'sederhana' dalam PAS telah mengundang persepsi bahawa PAS sudah diresapi elemen dari pertubuhan berhaluan kanan yang dikatakan anti Pakatan. Persepsi ini sudah wujud terutama selepas terbongkarnya screenshot Whatsapp AJK Pas Pusat yang menyaksikan bahawa ada pemimpin dari kalangan AJK Pas Pusat yang mengajak kepada idea gabungan dengan UMNO ketika krisis penyingkiran mantan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abd Khalid Ibrahim. Pendedahan itu juga memperlihatkan bahawa memang wujud usaha pemimpin dalam AJK Pas Pusat yang berusaha mengembalikan kuasa politik melayu disamping lebih senang mengambil pendekatan 'menjentik' dan 'menyergah' masyarakat non-muslim yang menggugat hak eksklusif umat Islam.

Keadaan menjadi 'lebih' panas apabila Ketua Penerangan PAS yang baru, Nasruddin Hassan Tantawi di dalam ucapannya ketika Muktamar PAS ke-61 yang lalu memberi amaran kepada DAP agar tidak berterusan menyerang dan menyalahkan PAS di atas usul Dewan Ulama yang mengusulkan agar PAS memutuskan hubungan dengan DAP. 

                                                                                                       
"Walaupun kami daripada Dewan Ulama rata-ratanya berkopiah dan berjubah namun dalam jubah kami masih ada siku dan lutut yang boleh digunakan," katanya dalam ucapan dasar Presiden ketika Muktamar PAS ke-61 di Kuala Selangor, Jun lalu. Hal ini begitu berbeza dengan pendekatan PAS sebelumnya yang dilihat amat berhemah dan begitu berdiplomasi ketika berbeza pendapat dengan rakan sekutu. 

'Perang' saraf oleh golongan 'ustaz-ustaz muda' keatas kelompok progresif dan sederhana dalam PAS bermula sebelum muktamar berlansung lagi. Ini tidak ubah sepertimana serangan yang dilakukan oleh ISMA ke atas kelompok progresif PAS sejak kumpulan ini menguasai hampir sebahagian besar jawatan dalam AJK Pas Pusat. Kemuncaknya kelompok ini tumbang 'segugus' dalam pemilihan Muktamar ke-61 yang lepas.  

Maka dengan senario yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah mengundang persepsi bahawa PAS telah dikuasai oleh kelompok konservatif yang 'rigid' dan syadid (keras), mirip ISMA. 

"Semua itu adalah hal berkaitan dengan ISMAisme. Apa yang menjadi perhatian mutakhir ini, terutamanya ketika bermula bibit-bibit perpecahan PR, ISMAisme ini semakin meresapi dalam tindak tanduk PAS. ISMAisme dilihat sudah bertapak dalam PAS". Demikian tulisan saudara Mohd Azhar Abd Rahman.

Beliau turut mempersoalkan beberapa prinsip dan pendirian PAS yang dilihat sudah sangat berbeza dengan dahulu. 

"Beberapa kenyataan dan pendekatan PAS semakin mirip dengan pimpinan ISMA. Ini menjadi satu lagi perkara yang membingungkan penyokong-penyokong PAS yang neutral dan dahulunya bermati-matian menyanggah serangan-serangan ISMA terhadap PAS tetapi kini ISMAisme mula menyusup masuk dalam minda ahli-ahli PAS". 


Beliau turut menambah, ketika PAS mengambil pendekatan inklusif dengan mengambil kira kepentingan semua kaum, soal melayu bukanlah satu keutamaan. PAS tidak bergantung harap dengan survival melayu dalam mencapai cita-cita politiknya.  Ini ditambah dengan pendirian tegas TG Nik Abd Aziz yang tidak meletakkan bangsa melayu sebagai asas perjuangan. 

"Namun sejak akhir-akhir ini, PAS semakin terikut-ikut dengan ideologi ISMAisme. Pendirian ISMA yang sebelum ini disangkal PAS dengan bersungguh-sungguh menjadi sebaliknya. Kadangkala kenyataan yang dikeluarkan mengelirukan masyarakat umum samada ini PAS atau ISMA. Kenyataan-kenyataan yang dilontarkan berbau ISMAisme."

Beliau turut melahirkan kebimbangan akan kesan ISMAisme dalam menentukan halatuju PAS dan pengaruhnya dalam kepimpinan PAS. Meskipun kesan serapan itu masih belum ketara namun beliau bimbang perkara ini akan menjadi lebih serius jika ia tidak dikekang. Beliau mengkritik pendekatan ISMA yang dikatakan telah menakutkan masyarakat non-muslim dan berharap agar PAS tidak mencontohinya. 

"Sememangnya secara sedar atau tidak, ISMAisme menakutkan kaum bukan melayu dan bukan Islam. Mereka yang Cina tetapi Islam juga berasa kurang selesa dengan ISMAisme kecuali Ridhuan Tee Abdullah. Mungkin matlamat fahaman ISMAisme mahu melihat Islam didaulatkan itu selaras dengan PAS tetapi menakut-nakutkan kaum lain dan merendah-rendahkan mereka bukanlah ajaran Islam sebenar."ujarnya lagi. 

No comments:

Post a Comment