Sunday, February 28, 2010

Kelantan Tiada Peluang Pekerjaan..?

Kelantan tidak harus menjadi negeri yang berterusan 'mengeksport' rakyatnya ke negeri-negeri lain untuk mencari pekerjaan dalam pelbagai sektor.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin (gambar) berkata, ekonomi negeri perlu dijanakan dengan pelbagai sumber yang boleh dimanfaatkan untuk membuka peluang pekerjaan.
Kisah pendek dan ringkas...

Kisah 1 (Aku@Topeng Perak Unmasked)

Aku lahir di Kota Bharu, Kelantan hampir 35 tahun lepas, umur setahun, ikut Pak aku merantau ke Kolumpo. sekolah di Serdang, Selangor sampai tingkatan 3 lepas tu masuk Vokasional Tanah Merah, Kelantan (form 4 sampai form 5).

Pendek kata, aku tak pernah duduk Kelantan sebelum ni kecuali masa aku sekolah Vokasional.

Habis sekolah, kerja merata tempat di Malaysia dari Utara sampai Selatan. tahun lepas aku balik semula ke Kota Bharu, Kelantan (akhir bulan 11) dan mula kerja dekat Kelantan sampai sekarang. sape cakap Kelantan tak de peluang pekerjaan..?

Kisah 2 (Aduka Taruna)

Aku tak tau mamat ni lahir tahun berapa. yang aku tau, dari kecik sampai besar panjang, mamat ni duduk dengan Mak dengan Pak dia sampai besar panjang, sampai dah menikah - Negeri Sembilan la...

Awal tahun hari tu mamat ni buat hal, kecoh 1Malaysia... (malas nak cerita panjang), tamat bab 1 hal kecoh 1malaysia, mamat Aduka Taruna ni ambik keputusan - pindah kampung bini dia di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Aduka Taruna tinggalkan Kampung Laman dia (Negeri Sembilan), tinggalkan bisnes kecik-kecilan dia dekat Negeri Sembilan.

Tak sampai seminggu Aduka Taruna pindah ke Kelantan, dah dapat kerja pun dekat sini. bini dia pun sama jugak. dah dapat kerja padahal tak sampai pun seminggu duduk Kelantan.

Sape cakap tak de peluang pekerjaan dekat Kelantan..?

UMNO..? UMNO tu BANGANG... sape percaya... lagiiiiiiiii la BANGANG... orang UMNO dah la pemalas nak cari kerja, nak kerja pulak memilih, BANGANG pulak tu..!

No comments:

Post a Comment