Sunday, July 10, 2011

Pertahan demokrasi tak semestinnya pertahankan umno/BN


Siapa yang tak setuju ungkapan 'Pertahan demokrasi'......semua orang setuju.

Cuma, rakyat jangan tertipu......ditipu......terpaksa.....dipaksa dengan menyamakan petahan demokrasi dengan pertahankan umno/Barisan Nasional.

Selaku warganegara Malaysia yang cintakan keamanan, kedamaian, kemakmuran......semua rakyat mesti pertahankan demokrasi.

Sekali lagi diingatkan, pertahan demokrasi tidak semestinya pertahankan umno/BN.

Kita mempunyai hak di dalam Perlembagaan Negara memilih untuk berpersatuan [berparti] selagi mana persatuan, pertubuhan parti itu sah di sisi Perlembagaan Negara.

Rakyat seharus berfikir dan faham bahawa men'derhaka' kepada umno/BN bukan bermakna men'derhaka' kepada Negara kerana umno/BN itu bukan Negara dan Negara itu bukan umno/BN.

Ini yang berlaku kepada Jepun apabila parti tertua LDP tumbang kerana Jepun itu bukan LDP dan LDP itu bukan Jepun......begitu jugak di Thailand apabila parti Puea Thai selaku parti pembangkang pimpinan Yingluck Shinawatra (sorang wanita berusia 44 tahun) telah menang 264 kerusi daripada sejumlah 500 kerusi parlimen dalam pilihanraya umum di Thailand baru-baru ini.

umno/BN selalu memomok-momokkan rakyat seolah-olah umno/BN sahaja yang mampu, tahu, pandai dan cekap memerintah sehingga rakyat terbelenggu fikirannya dan termakan umpan walaupun hanya dapat sehelai kain pelikat 'cap gajah duduk' walhal mereka tidak sedar 'bapak gajah' telah meng'hempap' kepala mereka kurang lebih 50 tahun dahulu.

No comments:

Post a Comment