Tuesday, January 26, 2010

Yang telah berlaku hari ini.. : Foto Aduka | perintah reman | Rais Yatim

Lewat petang tadi blogger Aduka Taruna telah dibawa ke Bukit Aman bagi membantu siasatan, perintah reman selama 4 hari telah dikeluarkan oleh pihak Mahkamah Majistret Kota Bharu pada pagi tadi.

Aduka ketika dibawa keluar dari kamar mahkamah. Lain-lain foto boleh klik di sini.

Penulis blog harus berhati-hati - Ketua Polis Johor.

Permohonan maaf akan dipertimbangkan - Rais Yatim. Kerana kenyataan ini beberapa blog pro-Umno mula membidas dan mempertikaikan mengapa kewajaran ini perlu diberi.

Bila dirujuk kepada kenyataan Rais Yatim yang dilihat 'terbuka' dalam melihat isu ini, sedikit geli hati melihat respon dari blogger pro-Umno yang ada diantaranya telah melontarkan beberapa soalan, yang tidak senada dengan 'hasrat' mereka agar 'tindakan' keras dapat diambil kepada Aduka Taruna. Dipetik dari blog pro-Umno : Pertanyaan saya kepada Menteri Kabinet berkenaan yang bijaksana:
  • Adakah ini kenyataan peribadi beliau atau kenyataan Kabinet. Kalau mengikut laporan Berita Harian, "Kerajaan tidak berhasrat ....". Kalau ini keputusan kerajaan, bila pula masanya kabinet bersidang untuk membincangkan isu ini?
  • Adakah dengan hanya meminta maaf, semua masalah boleh selesai? Sudah lupakah kita isu Namawee yang menghina lagu Negaraku? Selepas meminta maaf beliau dilepaskan, sekarang blogger Aduka Taruna telah menghina Sultan yang telah mangkat. Adakah beliau juga akan turut dimaafkan. Adakah ini akan menjadi "precedent case"? Sesiapa sahaja boleh menghina sesiapa sahaja dan tidak ada tindakan yang akan dikenakan kalau beliau meminta maaf? Undang-undang rimba apakah ini?
  • Bolehkah seorang Menteri mencampuri urusan siasatan yang sedang dan masih dijalankan oleh pihak polis? Kalau begitu kenapa kita perlukan PDRM untuk menyiasat. Tanya sajalah kepada menteri-menteri kabinet sama ada hendak maafkan penjenayah atau tidak. Bukankah begitu?
Ada kalanya saya merasa muak dan jelak dengan kelakuan menteri-menteri kabinet ini. (sumber dipetik dari blog cucu tok selampit). Malah 'meroyan' mereka juga turut menyeret cadangan untuk diwujudkan satu jabatan/kaunter mohon maaf. Sindiran yang ditulis oleh blogger yang dikenali sebagai penghuni gua :

[..] kepada kerajaan, bagi memantapkan KPI dan NKRA maka wajar ditubuhkan segera Kaunter/Jabatan Mohon Maaf bagi kemudahan kepada blogger dan pelayar alam siber .
2. Bagi kemudahan dan keselesaan semua, dicadangkan juga , kaunter / jabatan ini dipecahkan kepada kaunter mohon maaf terhadap kesalahan menghina DYMM, kesalahan Menghina Hak istimewa Orang Melayu, Bahasa Melayu, Agama Islam dan kaunter mohon maaf politik. Boleh juga kaunter / jabatan mohon maaf bagi kesalahan jenayah seperti dadah, pecah rumah, curi dan sebagainya. Jika sesiapa ada idea lain boleh le letakkan komen serta cadangan bagi memantapkan penubuhan Kaunter Mohon maaf ini.

3. Dicadangkan kepada pihak kerajaan juga , kaunter / jabatan memohon maaf ini di letakkan di parlimen, satu di pejabat Peguam Negara, satu di setiap ibu Pejabat Polis daerah dan juga di Pejabat Majlis Peguam. Adalah lebih afdal juga mengikut pemikiran hamba yang bodoh ini, agar kaunter mohon maaf ini diletakkan juga di pejabat JAKIM ke atau di Jabatan Agama Islam negeri, atau di SUHAKAM serta SIS pun boleh. Atau ditubuhkan jabatan penuh. Jabatan Mohon Maaf. (seterusnya di sini...)
Cenangau pula bayangkan benda lain. Klik imej dibawah untuk paparan lebih jelas. Bagi wak, amarah blogger pro-Umno 'mesti mariiii...' punya, depa kan pandai main isu ! seterusnya di sini.

Wak sekadar melaporkan. Berita lain akan menyusul..

No comments:

Post a Comment