Saturday, October 30, 2010

Najib : Trust me.. dengan menghapuskan pasar malam..

Salah satu pelan ETP yang di asaskan oleh najib ialah menghapuskan pasar-pasar malam di seluruh malaysia. Aishh.. buruk sangat ke peniaga-peniaga pasar malam tue najib? Rasanya kat mana-mana negara pun ada pasar. Tak kiralah pasar malam ke, pasar biasa ke, pasar pagi ke, pasar petang ke, pasar basah ke. 


Tujuan najib nak hapuskan pasar malam ini adalah disebabkan pasar malam ini takde class. tak sama macam hub kelab malam high class yang najib nak bina. Dan tak sama macam menara merdeka high class yang macam najib bayangkan. Dan, rata-rata peniaga pasar malam ini ialah golongan yang berpendapatan rendah dan serdahana. Tak kiralah bangsa apa pun, asal kita pergi pasar malam aje, kat situla kita nampak kepelbagaian bangsa duduk berkumpul dan berjalan kat satu tempat untuk mencari makanan ataupun membeli barang-barang yang di ingini. 


Namun, sayang nya, PBT kawasan yang gagal membanteras peniaga warga myanmar dan thailand daripada terus berniaga berniaga di pasar malam. Sudahlah warga melayu kena bersaing sesama sendiri untuk berniaga. Kini mereka terpaksa pula bersaing dengan warga asing. Dulu, warga indonesia. Kini tambah lagi beberapa warga asing dari myammar dan thailand. Esok lusa, bangla, nepal pun ada. 


Ingatkan najib nak la membantu peniaga pasar malam neh..rupanya haram.. langsung tidak. Peniaga pasar malam neh, bukan macam peniaga kat kedai-kedai tetap. Mereka perlu angkut payung, dan barang perniagaan. Mereka perlu kemas, tiap-tiap kali sebelum dan selepas berniaga. Kalau meletakkan mereka ke dalam premis, siapa boleh jamin mereka boleh bertahan? Dan siapa boleh jamin bahawa mereka boleh dapat premis/tapak tersebut? Kalau nak buat macam petaling street tue okeylah, tetapi mampu ke kerajaan nak buat demikian kat semua tempat termasuk kampung-kampung kecil? Kalau tak mampu, adakah peniaga - peniaga pasar malam ini terpaksa berhenti kerja dan mencari kerja lain?????


Peniaga pasar malam neh, berniaga di kawasan yang berbeza pada tiap-tiap malam. Bukan customer yang mencari mereka. Tetapi mereka yang mencari customer. Inilah konsep peniaga pasar malam. Sebab itulah tapak perniagaan mereka tidak tetap pada setiap hari. Mereka mendekati customer dengan mengunjungi tempat/kawasan yang menganjurkan pasar malam.


Apa yang amat dikesali, melalui cadangan ini, najib mahu menyatukan beberapa pasar malam menjadi satu kawasan. Inilah rancangan yang tak munasabah. Adakah najib mampu menjamin bahawa kesemua peniaga pasar malam ini, akan diberikan tempat yang STRATEGIK dan LAYAK mendapat TEMPAT perniagaan?


Jangan ingat bila berniaga pasar malam, boleh masuk mana-mana tapak jer. Kena ada tempat yang strategik juga. Ini, siap nak gabungkan beberapa pasar kepada satu pasar. Entahlah, siapa boleh jamin bahawa kita semua yang tinggal di kawasan yang berbeza boleh mengunjungi tempat itu? Siapa boleh jamin bahawa setiap peniaga yang berniaga pasar malam memang akan mendapat tapak tanpa sebarang dikriminasi?


Kesudahan nya, jadilah kita seperti penduduk sabah ini. Konon nya, sabah adalah negara terkaya di malaysia. Tetapi melihat rumah ini, kita akan terfikir 100x .. apa yang kaya nya? Kekayaan mereka di curi, sampai calon ahli parlimen PKR jatuh dua kali ketika berkempen.






Ameno : Lue fikirlah sendiri, hanya rakyat yang memahami rakyat bukannya pemimpin macam lue! Trust you? I trust Allah swt only.


Artikel ini adalah respon balas dari sini

No comments:

Post a Comment