Sunday, October 31, 2010

PAS bakal kalah di GALAS!

Meskipun kerusi Dun Galas adalah milik Pas sebelum kematian penyandang nya, tetapi PAS tidak bersikap sambil lewa ataupun terlebih yakin bahawa mereka mampu mengekalkan kerusi tersebut tanpa usaha dan kerja keras ketika berkempen.




Memetik kata-kata Penasihat kempen Dun Galas ; 

Penasihat Jentera Pilihan Raya PAS DUN Galas Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah mengakui Barisan Nasional (BN) masih lagi mendahului dari segi sokongan pengundi. “BN masih lagi mendahului kita. 
“Kita masih lagi anggap kita sebagai underdog dalam pilihan raya kecil ini. 
“Disebabkan calon kita (Dr Zulkefli Mohamad) lebih baik dari calon BN (Abdul Aziz Yusoff) sokongan kita naik 49 peratus,” kata beliau pada sidang media di Markas Pilihan Raya Kecil PAS DUN Galas di sini. 
Sebelum ini Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata kempen parti itu untuk mengekalkan kerusi DUN Galas pada pilihan raya kecil kali ini bermula dengan keyakinan sebanyak 48 peratus. 


Apakah faktor-faktor yang menyebabkan BN masih leading dari segi sokongan pengundi?

1. Kempen mereka yang lebih berkesan?

2. Tiada perubahan sepanjang pas menguasai Galas?

3. Ataupun isu tanah dan membayar pengundi agar mereka pulang untuk mengundi yang membelit pas?

4. Strategi Pas yang tidak tepat?

5. Gula-gula politik BN?




Samada salah satu ataupun kesemua jawapan di atas tepat ataupun tidak, saya tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu. Pada saya, pas harus atasi permasalahan tanah yang berlarutan di galas. Kalau pun pas tak boleh selesaikan permasalahan tanah di galas atas sebab-sebab peruntukan/undang-undang yang telah termaktub oleh perlembagaan (terikat dengan kelulusan oleh kerajaan persekutuan) maka, sila tunjukkan bukti, dan kemukakan dokumen yang berkaitan. Rakyat tak nak dengar alasan demi alasan. Yang rakyat nak lihat ialah bukti dan cara apa yang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah mereka. Andai perlu desak BN untuk memberikan kerjasama, saya yakin mereka sanggup. Namun, perlu kemukakan dokumen sebagai sokongan, ataupun bukti bagi membenarkan kata-kata mereka. Sama juga dengan permasalahan tanah yang melibatkan orang asli. Saya tahu memang pas sering memberikan bantuan kepada orang asli di kelantan. Mereka sering menghantar bantuan dari bentuk makanan, pakaian dan barang-barang keperluan. Malahan, mereka juga pernah ditawarkan beberapa kali untuk berpindah ke tempat yang lebih selesa dan dilengkapi dengan prasarana yang menyeluruh. Akan tetapi, orang asli di kelantan enggan.


Atas sebab apa mereka enggan? Saya tidak mempunyai jawapan yang tepat. Akan tetapi, saya percaya, selagi mana PAS berkuasa di GALAS dan KELANTAN, orang asli sama sekali tidak akan teraniaya meskipun pada saat ini mereka rasa seperti mereka telah teraniaya dan diperguna-gunakan. Tonton video ini.
Andai pas mahu merampas tanah orang asli dengan cara kasar dan biadap seperti mana yang berlaku di pahang (sapa menteri besar pahang?) sarawak (sapa ketua menteri sarawak?) dan sabah (sapa pula ketua menteri sabah ye?) sudah tentulah mereka berbuat demikian dari dulu lagi. Akan tetapi mereka tidak. Mereka memilih jalan kompromi dan win-win situation. Apa yang menjadi masalah kini ialah tidak semua orang boleh menerima dan bersetuju dengan perjanjian yang telah di tetapkan. 



Sama la seperti kita. Ada yang suka makan buah oren. Ada yang suka makan buah epal. Tiba-tiba satu hari kita yang suka makan oren, di tawarkan buah epal sudah tentulah kita tidak dapat menerima nya secara mendadak. Akan tetapi, buah epal dan oren sama-sama adalah buah yang berkhasiat. Bagi mereka yang tidak memahami isu ini sudah tentu akan memainkan isu ini berulang-ulang kali. Namun, BN pada kali ini dilihat tahu bahawa isu tanah sebenarnya tidak mampu menjerat PAS. Bukti nya? Calon BN, bloggers bn yang 'bijak' dan Pengarah pilihanraya bn pun tidak  memainkan isu ini. Sekadar mengulas acuh tak acuh je. Ini berbeza bagi bloggers umno yang takde otak. Mereka fikir ini isu besar. Bila disebut soal tanah, mereka sepatut sedar, siapa kah yang merampas, mencuri, merompak dan meragut tanah orang melayu kalau bukan UMNO sendiri kan?


Namun isu yang sebenarnya menjadi besar di GALAS ialah isu pas membiayai tambang para pengundi untuk balik mengundi. Saya tidak tahu adakah ini salah satu bentuk rasuah?

1. Membayar tambang pengundi untuk meringankan beban mereka.

2. Membayar tambang pengundi untuk memastikan mereka memangkah pas.

3. Membayar tambang pengundi untuk memastikan mereka pulang mengundi.

4. Membayar tambang pengundi sebagai salah satu cara berkempen untuk menunjukkan pas kelantan prihatin kepada masalah kewangan rakyat.


Yang mana satu betul dan tepat? Tak kisahlah niat mereka apa, janji pengundi dan kebajikan rakyat kelantan di galas terjaga. Soal niat, biarlah Allah swt yang menilainya. Namun saya percaya, memilih pas adalah lebih baik daripada memilih umno. UMNO telah terbukti menyeleweng dan gagal bukan sekali malahan berkali-kali. Ini berbeza dengan PAS. Meskipun pas tidak mampu menjanjikan kekayaan dan bulan bintang buat para pengundi, tetapi sekurang-kurangnya mereka masih ada 'ahti' untuk berkhidmat kepada rakyat. Untuk rekod, ini bukan kali pertama pas memberikan pengundi tambang untuk mereka pulang mengundi.


Buat pengundi GALAS, kalau nak pangkah, sila pangkah pas. kalau tak nak pangkah pas, lebih baik rosakkan kertas undi tersebut. Jangan buang undi untuk pangkah umno. Ingat, setiap satu sokongan kita kepada tangan-tangan yang merosakkan kesucian umat islam di malaysia pasti akan di soal oleh Allah swt kelak di akhirat.


P/S : Ada yang bising mengatakan bahawa PAS memberikan rasuah dalam isu tambang tetapi mereka tak sedar (yang bising2 neh) bahawa pihak mereka mengagihkan wang rm1,000 dan television kepada para pengundi.. WOW!


Ameno : Saya percaya, jentera BN tidak rancak di GALAS berbanding batu sapi adalah disebabkan di galas, majoriti penduduk ialah melayu yang beragama islam. Tindakan najib melaksanakan hub hiburan malam = disko international dan isu IFF masih memberikan kesan buat masyarakat muslim. Ini berbeza di batu sapi. Namun di batu sapi mereka dimainkan dengan isu menara merdeka. Kata-kata TPM ketika berkempen utk batu sapi dan galas baru2 ini menerusi tv "ingatlah, kalau mereka pangkah pr, pr tidak mampu membuat apa2 perubahan sebab kuasa di tangan kita, kita berkuasa di peringkat negeri (sarawak) dan berkuasa di peringkat pusat (malaysia) oleh itu kita berkuasa membuat dan menjalankan satu2 perancangan" . Jelas, segala pelan dan strategi untuk membangunkan keperluan rakyat di tempat masing2 di nafikan oleh BN selagi mana BN menguasai pusat. Jika dahulu mereka (BN) tidak mengakui secara berdepan, kini mereka bukan sahaja mengakui malahan kata2 mereka seperti satu ugutan / tikaman yang menusuk ke dalam sanubari rakyat. Lupakah mereka, perkara pertama sebagai pemimpin ialah mendahulukan kepentingan rakyat? Andai projek tersebut memberikan kesan positive buat rakyat, saya tidak nampak sebab2 yang kukuh kenapa BN perlu sekat/halang peruntukan projek tersebut di peringkat pusat. 

No comments:

Post a Comment