Friday, December 3, 2010

Lebih Separuh Remaja Mengaku Pernah Berzina

Jangan nafikan bahawa remaja Malaysia juga begini. Dahulu ada sebuah universiti membuat kaji selidik dan hasilnya amat mengejutkan. Keputusan kaji selidik itu dibangkang oleh pelbagai pihak yang menghidap penyakit sindrom penafian. Walaupun kaji selidik itu hanya melibatkan respoden yang kecil, namun janganlah sesekali meminggirkan keputusannya.

Hari ini terbukti apabila gejala buang bayi kian berleluasa. Lebih menggusarkan apabila Sekolah Harapan dibuka khusus untuk remaja yang hamil anak luar nikah. Biarpun begitu, banyak pihak masih menafikan betapa buruknya kelaku remaja-remaja kita!

Saya petik:
[HM] JAKARTA: Lebih separuh daripada remaja Jakarta mengaku berzina, kata Agensi Perancang Keluarga Kebangsaan, semalam.

Hasil kajian dilakukan agensi itu menunjukkan, daripada 100 remaja ditemui, 51 mengaku tidak lagi dara. 

Walaupun begitu, ketuanya, Sugiri Syarif, berkata jumlah itu masih rendah berbanding bandar raya lain seperti Surabaya (54 peratus) dan Medan (52 peratus).

Di Bandung pula, kadarnya adalah 47 peratus.

“Kajian menunjukkan, sebanyak 2.4 juta pengguguran janin dilakukan di Indonesia setiap tahun, 800,000 daripadanya membabitkan remaja,” katanya, semalam.

Satu kajian lain pula menunjukkan, 37 peratus daripada 1,160 mahasiswa di Yogyakarta mengaku pernah hamil di luar nikah. - Agensi

P/s: Tidak menghairankan apabila negara itu sering dilanda bencana alam yang dashyat jika dilihat betapa hebat negara itu diserang dengan pelbagai macam gejala budaya hedonisme. Jadi, ambil iktibar. Jangan biarkan Malaysia juga berada dalam senarai negara yang bakal menerima bala Allah yang Maha Dashyat!

No comments:

Post a Comment