Thursday, March 1, 2012

Demi Maruah Tuanku: Kerajaan Rakyat mohon DYMM Agong baca kisah ini


Kerajaan Rakyat mohon DYMM Agong baca kisah di bawah ini. Selepas baca, harap DYMM Agong ada rasa kebertanggungjawaban terhadap maruah sesuatu gelaran aka pingat kebesaran negara yang dikurniakan kepada rakyat jelata.

Untuk pengetahuan ke bawah DYMM Agong, hal ini penting kerna tingkahlaku seseorang penerima darjah kebesaran negara yang buruk kelakunya seperti apa yang diamalkan olih Abdul Gani Patail akan menjejaskan kredibiliti sesuatu darjah kebesaran atau pingat. 



Kerajaan Rakyat bimbang andai DYMM Agong tidak bertindak tegas dalam hal seperti ini, ia akan menjejaskan maruah Tuanku sendiri sebagai Ketua Negara yang menganugerahkan pingat tersebut.

Dikesempatan ini, Kerajaan Rakyat ingin memaklumkan kepada DYMM Agong, maruah negara telah lama tercemar olih kelaku buruk dikalangan pemimpin-pemimpin Umno dan Barisan Nasional baik dalam hal rasuah, penyalahgunaan kuasa, penindasan, mencuri harta negara dan mencabul hak rakyat, malah sampai ketahap kegiatan perjudian dan persundalan. Justeru Kerajaan Rakyat tidak sanggup mendengar atau melihat DYMM Agong pula tercemar maruah lantaran sikap "lebih-kurang" terhadap pengkhianat agama, negara dan bangsa seperti manusia bernama Abdul Gani Patail.



Ampun Tuanku, 
Sebelum Tuanku baca kisah durjana seorang rakyat Malaysia bernama Gani Patail di bawah ini, Kerajaan Rakyat berharap Tuanku singgah dulu di sini dan selalu-selalulah membaca di ruangan ini. 



Bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Ramli Yusuf mendakwa Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah mempergunakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sehingga menyebabkan beliau dan pegawainya didakwa di mahkamah.


Dakwaan itu dibuat Ramli ketika menyampaikan ucapan dalam satu majlis sambutan hari lahirnya malam tadi.

Katanya, kesemua dakwaan yang dihadapinya itu bermula apabila pasukannya ditugaskan untuk mengambil tindakan ke atas seorang anggota sindiket yang dihantar ke Jeli, Kelantan untuk menjalani perintah tahanan terhad.

Lelaki didakwa terlibat dalam jenayah terancang, termasuk dalam kegiatan 'Along', loteri haram, pelacuran dan juga pengedaran dadah, kata Ramli.

"Maklumat ini telah diberikan oleh timbalan menteri dalam negeri pada waktu itu (Datuk Johari Baharom) dan perkara itu dianggap "rahsia tertinggi" dan kes yang amat sulit.

"Kemudian, saya diberitahu untuk melaporkan kepada beliau secara terus selepas fail tersebut (siasatan) dilengkapkan," katanya dalam ucapan tersebut.

"Saya mengarahkan pegawai saya untuk (membuka) kes ke atas anggota sindiket itu, yang kemudiannya diserahkan kepada timbalan menteri berkenaan untuk tindakan di bawah perintah RR (tahanan terhad).

"Bagaimanapun selepas nasihat Peguam Negara, anggota sindiket berkenaan kemudiannya dibebaskan, tanpa syarat," kata Ramli.

"Sebaliknya, pegawai saya didakwa kerana mengambil kenyataan palsu dan rekaan yang melibatkan ketua polis negara pada waktu itu (Tan Sri Musa Hassan).

"Pada masa itulah AG Gani Patail memanggil fail kes asal itu, yang diklasifikasikan sebagai sangat sulit, dan menyerahkan kepada SPRM untuk mengganggu saksi," kata Ramli lagi.

No comments:

Post a Comment