Sunday, November 18, 2012

Mahasiswa turut kecam Chua Soi Lek


1. Hidup orang sakit tidak sama dengan orang yang sihat. Orang yang sakit lebih-lebih lagi sudah parah akan sentiasa meracau dan mengamuk tidak tentu hala. Tambahan pula sakitnya makin kronik dan menuju ke penghujung usia.  

2. Kenyataan-kenyataan MCA akhir-akhir ini menggambarkan secara jelas parti perkauman Cina tersebut  berada dalam kritikal dan kronik. Masa depan orang yang sakit ini makin gelap dan harapan untuk sembuh kembali sudah tipis.
3. Apabila berada pada tahap ini, makan dan minum perlu disuap, kalau hendak bergerak perlu diangkat, organ-organ dah hilang keupayaan untuk berfungsi, mata dah kabur, perlukan alat bantuan pernafasan dan perlu dimasukkan dalam wad ICU dan CCU.    

Kenyataan Negatif MCA Mencemarkan Keharmonian Negara

1. Walaupun sudah lebih 55 tahun usia MCA bersahabat baik dengan Umno yang dikatakan memperjuangkan Islam dan Melayu, MCA seolah-olah terlalu jahil akan Islam dan masih tebal suntikan sentimen anti-Islam.
2. Selepas lebih 55 tahun bersahabat dengan Umno, MCA masih lagi tidak pandai untuk menghormati orang Islam dan hak-hak kewajipan orang Islam.
3. Kenyataan tidak berfikir panjang oleh Chua Soi Lek yang mengatakan jika hukum hudud dilaksanakan menyebabkan 1.2 juta rakyat negara ini akan kehilangan pekerjaan akibat permis tempat mereka berkerja seperti kelab malam, perjudian dan sebagainya ditutup adalah tidak wajar. Jelas sekali pernyataan Chua Soi Lek itu merupakan kenyataan hasutan dan tidak wajar dilakukan oleh seorang pemimpin besar parti. Kenyataan sebegini menggambarkan Chua Soi Lek tidak layak untuk menjadi pemimpin kepada Malaysia yang mempunyai kepelbagaian agama.
4. Dalam ucapannya di perhimpunan Agung MCA ke-59 yang berlangsung 20 – 21 Oktober 2012 pula, Chua Soi Lek berkata, Lapan daripada 11 negara yang melaksanakan hudud dianggap sebagai antara negara paling korup, tidak stabil dan tidak selamat.
5. Salah faham terhadap Islam makin ketara dalam kalangan pemimpin MCA apabila Naib Pengerusi Wanita MCA, Heng Seai Kie mendakwa PAS membenarkan merogol wanita bukan Islam sekiranya mereka tidak mematuhi kod etika pakaian Islam.

Mahasiswa Kurang Yakin Dengan Peranan Umno
1. Sebenarnya MCA mempunyai peluang lebih luas untuk mengenali juzuk-juzuk Islam berbanding dengan DAP. Bukankah usia MCA bersahabat dengan Umno yang menjadi kerajaan sudah lebih 55 tahun.
2. Umno yang menjadi kerajaan Malaysia sebenarnya mempunyai peluang dan ruang yang banyak untuk menyampaikan mesej-mesej dakwah Islam. Institusi-institusi seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Yayasan-yayasan Dakwah, Pusat Tamadun Islam dan Institut Kefahaman Islam, Majlis Agama Negeri, Mufti dan ILMU banyak lagi organisasi-organisasi Islam yang bernaung dibawah kerajaan tidak mampu untuk menyampaikan mesej yang jelas tentang Islam. Mahasiswa risau sekiranya institusi ini hanyalah dijadikan benteng pelindung kepada Umno dan hanya menjadi alat untuk Umno untuk melancarkan peluru kepada lawan politik.
3. Sepatutnya Umno sebagai salah satu parti komponen dalam BN yang menjadi kerajaan perlu mengambil kesempatan segala kemudahan yang ada itu memberi faham kepada MCA dan bukan Islam mengenai keadilan syariat Islam dan sejarah tamadun Islam yang gemilang.

Sesi Penerangan Perlu Dilaksanakan
1. Justeru, pandangan skeptikal MCA kepada undang-undang Islam tidak mampu diubah selagi MCA terus menjalinkan persahabatan erat dengan Umno.
2. Bagi memastikan keharmonian agama di Malaysia, MCA perlu bersedia untuk berada semeja untuk membincang secara telus dan mendapatkan penjelasan secara tepat mengenai undang-undang Islam.
3. GAMIS Pahang bersedia untuk meyediakan platform perbincangan kepada MCA Pahang untuk membincangkan isu salah faham hudud. Kami berbesar hati untuk mengatur pertemuan MCA Pahang dengan ilmuwan- politik Islam tanah air untuk membincangkan isu ini dari perspektif Islam yang tepat.

Ahmad Fatihi Makhtar ialah Pengerusi Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia Negeri Pahang (Gamis Pahang) 

No comments:

Post a Comment