Monday, June 24, 2013

Hormati pandangan berbeza - pensyarah


KOTA BHARU: Semua pihak perlu menghormati pandangan berbeza dan memberikan ruang lebih luas untuk berbicara.

Dekan Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan Universiti Malaysia Kelantan (UMK) Prof Dr Abu Hassan Hasbullah (gambar) berkata, setiap ahli masyarakat mempunyai hak-hak untuk memberi pandangan dan mengemukakan sikap mereka.

Justeru di dalam membentuk peradaban baru bagi negara ini, beliau  tidak mahu negara suatu masa nanti menerima nasib seperti  berlaku di kebanyakan negara Islam seperti Syria.

Tanpa menyebut tokoh dan insiden berlaku, Abu Hassan mendakwa bagi mengelak kejadian seperti itu, maka ‘ruang demokrasi’ itu perlu dihargai.

“Kita harus mengambil satu prinsip bahawa dalam apa pun,  masyarakat sudah ‘terbuka’, masyarakat sudah berfikiran sangat dinamik, mereka tidak mudah terpengaruh dengan apa yang berlaku dalam bentuk mereka tidak boleh terima secara dinamik," kata Abu Hassan.

Beliau dipercayai mengulas tangkap demi tangkapan yang dibuat oleh kerajaan terhadap tokoh-tokoh parti pembangkang.

Terbaru Datuk Husam Musa dan Khalid Samad ditangkap dan didakwa di bawah akta hasutan setelah memberikan pandangan mengenai himpunan Black 505.

Dalam pada itu, Pengerusi Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kelantan Abdul Aziz Abdul Kadir merakam simpati terhdap ‘insiden’ menimpa Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa yang ditahan reman dua hari mulai hari  di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu, mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan.

Bagaimana pun mantan Ahli Parlimen Ketereh itu melahirkan kekecewaannya terhadap apa didakwanya  ‘tindakan berpilih’  dilakukan Kerajaan Umno-Barisan Nasional.

“Sedangkan ada tokoh hebat lain berucap berapi-rapi pada platform mereka, tidak pun diambil tindakan," katanya.

Namun hal demikian hanya terjadi pada tokoh Pakatan Rakyat, apabila ada tokoh daripada pihak PR berucap, diambil tindakan.

“Kalau ada tindakan (sama ada pendakwaan dan tahanan reman), biarlah bertindak ke atas semua.  Biarlah ada keadilan," ujarnya ketika dihubungi wakil Harakahdaily.

No comments:

Post a Comment