Saturday, November 16, 2013

Ceroboh: Apakah tindakan Kerajaan Malaysia?

Pemimpin PAS Johor menunjukkan kenyataan akhbar mengenai pencerobohan itu.

PAS Johor bimbang pencerobohan sebegitu banyak berlaku kerana kepimpinan Malaysia tidak tegas atau lemah.

Sehubungan itu, PAS Johor mendesak supaya Kerajaan Johor dan Malaysia perlu mengambil tindakan tegas sama ada diplomatik dan ketenteraan supaya kedaulatan dan keselamatan negara sentiasa terpelihara dan tidak semudahnya dicabar dan diceroboh oleh anasir luar.

“Cukuplah peristiwa pencerobohan ruang angkasa Johor ini, insiden pecerobohan di Lahad Datu dan tragis hilangnya Pulau Batu Putih kepada Singapura menjadi sempadan noktah yang menuntut ketegasan daripada kerajaan untuk mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara,” ujar Timbalan Pesuruhjayanya, Dzulkefly Ahmad dalam satu kenyataan.

Kenyataan PAS Johor seperti di bawah.

Baru-baru ini berlaku lagi pencerobohan ruang angkasa Johor oleh RSAF khususnya di Gelang Patah.

Pencerobohan ruang angkasa Johor telah berlaku ribuan kali tetapi masih tidak ada tindakan tegas daripada Kerajaan Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khususnya Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Isu pencerobohan ini adalah melibatkan kedaulatan dan keselamatan negara. Rakyat tidak boleh menerima insiden pencerobohan ini walau apapun alasanya sama ada latihan atau tidak sengaja kerana ianya menunjukkan bertapa rapuhnya pertahanan ruang angkasa negera kita.

Di bawah adalah rintitan sejarah pencerobohan ruang udara negeri Johor oleh RSAF:

1) Menurut bekas Menteri Pertahan Malaysia, Tan Sri Syed Hamid Albar, pada bulan April hingga Mei 1996 sahaja 6 insiden pencerobohan jet-jet pejuang Singapura di ruang angkasa Johor. - Utusan Malaysia, Julai 1996; Pencerobohan Jet Asing oleh Zaid Zain  (Wartawan Utusan)

2) Insiden kemalangan pesawat tentera Singapura di Malaysia turut di lapurkan, antaranya pada 2 Februari 1992 sebuah pesawat latihan RSAF jenis Marchetti 211 jatuh di perairan Selat Johor berhampiran Tanjung Adang, begitu juga pada 2 September 1991 sebuah pesawat pejuang RSAF jenis Northrop F5 E terhempas di tapak projek padang golf di Pasir Gudang, - Utusan Malaysia, Julai 1996.

3) Antara penyumbang utama dalam permodenan angkatan tentera Singapura ialah Israel, menurut lapuran Jane’s Defense Weekly 5 July 2000, pihak Singapura, Israel dan Amarika Syarikat bersetuju membina Satelit perisikan bernilai $USD 1 billion untuk kegunaan Singapura.

4) Sidang Parlimen 2011, jawapan bertulis Menteri Pertahanan Dr Ahmad Zahid Hamidi di Dewan Rakyat. Pesawat perang Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) telah menceroboh ruang angkasa Malaysia sebanyak 2,508 kali sejak tahun 2008.

5) Pada tahun 2008 sahaja belaku sebanyak 985 kali, 2009 iaitu paling banyak, 1,286 kali, 2010 sebanyak 218 kali dan 2011 dari Jan-Mei sebanyak 19 kali.

Apakah tindakan Kerajaan Malaysia

• Persoalan 1: Apa tindakan Kerjaan Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khusunya TUDM? Setakat ini kerajaan hanya menyatakan bahawa Malaysia menangani pencerobohan ini melalui 'bantahan-bantahan diplomatik'. PAS Johor berpendapat bantahan diplomatik tidak mencukupi walaupun Malaysia telah  melakukannya sejak 2008, ia jelas tidak menyekat atau menghalang RSAF daripada terus mencerobohi ruang angkasa Malaysia.

• Persoalan 2: Apakah kemampuan pertahanan udara kita begitu lemah sehingga sebuah negara asing boleh dan terus mencerobohi ruang udara kita tanpa tindakan tegas? PAS Johor ingin tahu sama ada ATM terutama TUDM mempunyai keupayaan atau kelengkapan canggih untuk memintas dan menagkis serangan udara dari pihak luar khususnya Singapura?

Malaysia tidak boleh selama-lamanya 'beralah' tetapi mesti memperlihatkan ketegasan dan kesungguhan dalam menangani sesuatu isu ini terutama yang melibatkan keselamatan dan kedaulatan negara.

PAS Johor bimbang pencerobohan sebegitu banyak berlaku kerana kepimpinan Malaysia tidak tegas atau lemah.

PAS Johor mendesak supaya Kerajaan Johor dan Malaysia perlu mengambil tindakan tegas samada diplomatik dan ketenteraan supaya kedaulatan dan keselamatan negara sentiasa terpelihara dan tidak semudahnya dicabar dan diceroboh oleh anasir luar.

Cukuplah peristiwa pencerobohan ruang angkasa Johor ini, insiden pecerobohan di Lahad Datu dan tragis hilangnya Pulau Batu Putih kepada Singapura menjadi sempadan noktah yang menuntut ketegasan daripada kerajaan untuk mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara.

No comments:

Post a Comment