Friday, June 20, 2014

Kes Aslam: Mana transformasi Najib, soal PKR

 Tindakan kerajaan yang mengambil tindakan terhadap pelajar Malaysia, Aslam Abd Jalil hanya kerana menghadari satu program bersama pemimpin Pakatan Rakyat dikecam banyak pihak.


Aslam yang belajar di Australian National University (ANU), Canberra didakwa menerima surat tunjuk sebab dari Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atas alasan telah mengambil bahagian dalam forum mengenai isu semasa Malaysia.

Forum tersebut diadakan di universiti itu pada 22 April lalu bersama panel Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara (PJU) Tony Pua yang bertajuk 'Race, Religion, Royalti with YB Tony Pua".

Aslam menerima surat tersebut pada 18 Jun lalu yang dikirim secara emeil melalui Penasihat Pendidikan dan Latihan Australia JPA Shahrezan Md Sheriff.

Dalam surat tersebut, beliau didakwa melanggar perjanjian 5.5 di dalam perjanjian biasiswa dengan Kerajaan Persekutuan.

Beliau telah dituduh penghasut atau melakukan tunjuk perasaan, yang pada pendapat kerajaan ia akan memudaratkan kepentingan Malaysia atau sesuatu institusi pendidikan.

Beliau juga telah diarah untuk mengemukakan satu penjelasan bertulis dalam masa 24 jam dan jika beliau gagal melakukan demikian, pihak kerajaan akan mengambil tindakan terhadapnya

Mengulas perkara itu hari ini, Adun Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, apa yang berlaku menunjukkan transformasi yang dilaungkan Datuk Seri Najib Razak hanya cakap kosong semata-mata.

"Bagi saya ke semua sesi forum ini dilihat tidak ada langsung sebarang agenda hasutan ataupun melanggar kepentingan tanah air.

"Melainkan jika ada seseorang yang mempertimbangkan untuk mengadakan satu perdebatan terbuka yang mengancam negara," kata Nik Nazmi pada sidang media hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Speaker Dewan Negeri Selangor berkata, tindakan tersebut satu tradisi kerajaan untuk menakut-nakutkan pelajar di luar negara supaya tidak menyertai apa-apa program yang melibatkan pembangkang.

Beliau turut menggesa pihak kerajaan termasuk Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Australia dan JPA memberi penjelasan berhubung tindakan itu.

"Kita juga minta mereka jelaskan mengapa mereka mengganggap bahawa forum-forum ini menentang kepentingan Malaysia.

"Lebih-lebih lagi apabila forum ini melibatkan pengubal undang-undang di negara ini," sambung beliau.

Aslam pernah berucap di dalam sebuah forum bersama Speaker Hannah Yeoh dan Nik Nazmi sendiri 26 Mei lalu. -

No comments:

Post a Comment