Sunday, October 17, 2010

KHAIRY SERTAI ZAHID SERANG NAJIB... HISHAM JUGA...

Cadangan Zahid Hamidi yang turut disambut oleh Hishamudin dan Khairy Jamaludin mungkin satu strategi baru pergolakan dalaman atau protes senyap dalam umNo. Cadangan itu mungkin dilihat baik untuk kepentingan umNO namun ianya bercanggah dengan kepentingan dan semangat satu Malaysia Najib.

Apakah ianya satu strategi serampang berlainan mata dalam umNO atau ianya satu serangan terhadap konsep satu Malaysia Najib yang diketahui umum tidak disenangi oleh Muhyidin. Cadangan mengkaji semula kuota pembahagian kerusi parti kompenan Barisan Nasional dilihat strategi umno merampas kerusi rakan kongsiny setelah melihat rakan mereka tidak lagi menguntungkan mereka. Banyak kerusi yang dimenangi bukan melayu melalui Barisan Nasional adalah kerusi melayu yang sepatutnya dikuasai umNO.

Kerusi Gerik yang ditandingi oleh Gerakan adalah kawasan tradisi melayu. Ianya dihadiahkan kepada Gerakan sebagai tukaran parlimen Bukit Gantang yang diwakili Gerakan sebelum ini. Bukit gnatang adalah kerusi melayu yang kini diwakili DS Nizar setelah penyandangnya almarhum Roslan Shahrum merampas dari umNO 2008. Kerusi itu ditandingi Gerakan pada 2004 setelah bertukar dengan PPP yang diwakili Kaveyas. Kaveyas kekal di Taiping dan Yen yen yang mewakili Gerakan dipindahkan ke Gerik kawasan majoriti tradisi melayu. itulah pengorbanan dan gadaian umNO untuk menjaga hati kompenan bukan melayunya.

Keadaan telah berubah... undi bukan melayu ternyata merugikan umNO. Kenyataan Zahid Hamidi satu dari bentuk protes kepada Najib. Najib belum memberi respon...namun sokongan Hishamudin yang juga Naib Presiden dan Khairy Jamaludin ketua Pemuda tentunya memberi tekanan kepada Najib. Muhyidin hampir pasti bersama ide tersebut.

Apakah keadaan ini akan menyaksikan tekanan lebih hebat kepada Najib yang dilihat terlalau menjaga PERMATA hatinya Rosmah??.

Mingguan Malaysia hari ini melaporkan BN perlu mengamalkan strategi 'laut biru' yang berpandangan jauh dengan mengkaji semula pembahagian kuota kerusi kawasan pilihan raya bagi membolehkan parti itu menang selesa pada pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan berkata, kaedah pembahagian kuota kerusi sedia ada dilihat sudah tidak lagi praktikal dengan kehendak pengundi terutamanya selepas tsunami politik pada Mac 2008.

Sebelum ini, seorang lagi Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein turut menyarankan agar sistem kuota itu dikaji semula jika pengundi tidak selesa dan tidak suka dengan calon daripada parti komponen BN yang bertanding di sesuatu kawasan itu.

Cadangan tersebut kemudiannya disambut baik Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang mahu semua parti komponen BN berlapang dada untuk mengkaji kelemahan masing-masing dan pada masa yang sama mempraktikkan sistem baru dalam soal pembahagian kerusi.

No comments:

Post a Comment