Sunday, December 19, 2010

Rakyat Miskin, Kroni Umno Kaya- Nurul Izzah


 Walaupun negara telah mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun, sebilangan besar rakyat Malaysia masih dicengkam pelbagai bentuk kemiskinan manakala kroni umno-Barisan Nasional mengaut kemewahan negara, ujar Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar.

" Rakyat yang bertambah miskin.  Kroni BN (yang) kaya. Rakyat miskin ekonomi, dibeban dengan kos sara hidup yang meningkat dan gaji yang semakin rendah kuasa membeli.
"Subsidi rakyat cepat dipotong kerana dapat kononnya jimat RM1.2 bilion manakala subsidi kepada kroni melebihi RM19 bilion...bukan saja lambat dipotong (tetapi)  digantikan pula dengan sumber kekayaan projek lain," Izzah memberitahu Konvensyen Pakatan Rakyat di Kepala Batas, Pulau Pinang. 

Rakyat negara ini juga terus miskin dalam bidang pendidikan apabila dibebani dengan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), manakala isteri Perdana Menteri diberi berjuta-juta ringgit untuk kelolakan program bagi golongan elit, tambah beliau.
" Rakyat miskin pendidikan bilamana kita dapati bahawa program Permata yang bukan dikelolakan oleh Kementerian Pelajaran tetapi oleh isteri Perdana Menteri
 menawarkan pendidikan sekolah menengah. Mereka bukan sahaja dapat menduduki peperiksaan SPM tetapi juga peperiksaan antarabangsa seperti SAT.
"Pelajar tersebut belajar dua bahasa asing. Pelajar tersebut diberikan kokurikulum berkualiti tinggi. Mengapakah program Permata ini tidak menjadi program asas pendidikan menengah untuk semua rakyat Malaysia bukan hanya untuk segilintir elit?," tambah Izzah lagi.
Menurut beliau, rakyat Malaysia juga miskin demokrasi kerana menjadi mangsa kekejaman polis dan undang-undang  zalim. 

"Rakyat Miskin masih menunggu untuk demokrasi kerana walaupun 53 tahun kita merdeka, masih ada undang-undang masa  zaman perisytiharan darurat. Musuh-musuh negara sudah lama tewas. Siapa pula yang dianggap BN sebagai musuh Negara sekarang? Komunis? Teroris? Ekstremis? Atau Rakyat? kata Nurul.

"Rakyat miskin demokrasi kerana masih wujud undang-undang anti-demokratik seperti ISA dan AUKU. Undang-undang ini untuk selamatkan dan lindungi
siapa? Barisan Nasional? Umno? Kroni? Atau Rakyat?," tambah beliau Izzah.

Rakyat negara ini juga miskin demokrasi apabila pilihanraya yang dijalankan di negara ini tidak telus dan bersih. Paling malang, rakyat negara ini katanya miskin demokrasi apabila Parlimen negara dicemari dan dinodai oleh kerajaan Umno-BN.
"Kita cabar Barisan Nasional untuk kembalikan hak dan maruah rakyat yang merdeka dengan menerima huluran tangan dwi- partisan dimana Pakatan Rakyat bersedia untuk bersama-sama Barisan Nasional didalam membentangkan AKTA PEMULIHAN DEMOKRASI dengan memanggil sidang tergempar parlimen 30 hari dari sekarang.

"Akta ini adalah tanda keikhlasan Pakatan Rakyat untuk menyelamatkan Negara dari ambang kehancuran," tambah Izzah lagi.
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu turut mengingatkan seluruh jentera parti bahawa perjuangan politik adalah untuk memenuhi impian rakyat.

Justeru katanya, penting kepada seluruh jentera parti merapatkan saf perjuangan dan mengeratkan tali persaudaraan untuk mengemudi bahtera parti yang berasaskan kepentingan rakyat ini.

" Kita berkumpul pada hari ini untuk mengeratkan tali persaudaraan satu perjuangan menghadapi satu cabaran dan memenuhi satu impian di dalam satu Pakatan demi Kesejahteraan Rakyat, Kemakmuran Negara, Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Demokrasi.

" Kita berkumpul hari ini untuk membawa Politik Harapan dan Pembebasan.

" Pakatan Rakyat adalah untuk menewaskan politik ketakutan dan kehancuran,"tegas Izzah.

No comments:

Post a Comment