Wednesday, December 1, 2010

Tangguh Pemilihan: Umno Takut Berdepan Realiti Kata Saifuddin


Keputusan Umno menangguhkan pemilihan jawatan di peringkat cawangan, bahagian dan pusat memberikan gambaran jelas bahawa parti itu berada dalam keadaan lemah di samping ketidakyakinan Presidennya, Datuk Seri Najib Razak terhadap keupayaan ahli untuk melalui proses demokrasi.

Mengulas hal itu, ahli parlimen Machang, Saifuddin Nasution berkata, Najib hakikatnya bimbang pemilihan yang bakal diadakan nanti menyebabkan parti itu menjadi kacau bilau dan porak-peranda.

"Kita tengok dalam Pakatan Rakyat, walaupun kita berdepan dengan suasana politik yang begitu ganas terutama layanan media perdana tetapi Parti Keadilan Rakyat (PKR) tetap meneruskan pemilihan.

"DAP juga meneruskan pemilihan partinya sementara pemilihan PAS pula akan berlangsung pada bulan enam tahun depan. Saya difahamkan oleh rakan-rakan pimpinan dalam PAS, ianya akan berjalan mengikut jadual," ujar Saifuddin dalam sidang media di lobi parlimen, di sini, hari ini.

Menurut Saifuddin, ia menjadi bukti kukuh bahawa Pakatan Rakyat merupakan parti yang menghormati hak anggotanya dan tidak menggunakan perlembagaan parti sebagai klausa jalan keluar untuk menyembunyikan kelemahan parti.

"Najib cuba memberikan alasan bagi menggelakkan ketegangan tetapi jikalau betul umno parti yang terkuat, kukuh dan bersatu-padu, beliau sepatutnya tidak perlu bimbang bahawa proses pemilihan umno itu akan menyebabkan kacau-bilau dan porak-peranda," tambah Saifuddin lagi.

Najib malam tadi mengumumkan bahawa pemilihan parti itu yang sepatutnya diadakan pada Mac tahun depan ditunda selama 18 bulan lagi bagi memberi ruang parti itu mengukuhkan kedudukannya.

Sementara itu menurut Saifuddin, penangguhan itu juga memberikan gambaran bahawa Najib sendiri tidak yakin dengan pengaruhnya, walhal pemilihan ini hanya menyaksikan tidak sampai separuh ahli parti berkenaan turun mengundi.

"Ini sekaligus memberikan gambaran yang jelas tentang kedudukan sebenar umno sebagai satu parti yang sangat rapuh dan Najib sendiri tidak mempercayai kematangan ahlinya melakukan pemilihan.

"Pemilihan umno hanya ditentukan oleh 60,000 daripada 3.4 juta ahlinya iaitu bersamaan 1.7 peratus berbanding  pemilihan PKR pula ditentukan melalui satu anggota, satu undi," tambah Saifuddin lagi.

Malah ujar Saifuddin, rekod Umno juga jauh lebih buruk apabila mesyuarat Umno Bahagian di Kelantan hanya dapat dihentikan melalui tembakan pistol di udara.

" Bayangkanlah keadaan yang akan mereka lalui, dan sebab itulah diarahkan Utusan dan media Umno yang lain berhabis-habisan menyerang PKR, di mana pada masa yang sama Najib pula berasa bimbang untuk meneruskannya pemilihan dalam partinya sendiri," ujar Setiausaha Agung PKR itu lagi kepada media.

No comments:

Post a Comment