Saturday, May 7, 2011

Paderi gelar hartawan sebagai 'syaitan'

HONG KONG - Seorang paderi Katolik Hong Kong, Thomas Law menggelar individu terkaya di negara ini, Li Ka-shing sebagai 'syaitan', beberapa minggu selepas hartawan itu mengumumkan hasratnya untuk menderma berjuta-juta dolar kepada golongan miskin.

Law mengeluarkan kenyataan itu selepas majlis Halloween hujung minggu lalu yang menyatakan bahawa syarikat pemaju di Hong Kong sebenarnya adalah 'syaitan' dan bukan 'hantu', lapor media tempatan.

Law mengeluarkan kenyataan itu selepas terdapat beberapa tuduhan yang menyatakan bahawa syarikat pemaju menipu saiz pangsapuri di bandar yang padat dengan penduduk ini, yang kini berjumlah tujuh juta orang.

"Jika Li Ka-shing datang ke majlis kita hari ini, sudah pasti ia akan menakutkan kita semua.

"Beliau (Ka-shing) adalah syaitan sebenar yang membunuh ramai orang," katanya.

Akhbar South China Morning Post hari ini melaporkan, Law berharap lebih ramai 'malaikat' akan berada di Hong Kong.

"Tuhan mendengar doa dan rintihan orang miskin. Namun, di kota kita ini, hanya orang kaya ada suara tetapi tidak orang biasa.

Ekoran kritikan pedas berkenaan, media tempatan menjangkakan Li akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kenyataan 'syaitan' itu.

Bagaimanapun, jurucakap syarikat milik Li, Cheung Kong Holdings berkata, anak guamnya tidak akan berbuat demikian.

"Kami menyokong kebebasan bersuara. Tetapi ia perlu dilakukan dengan penuh bertanggungjawab tanpa menjejaskan integriti seseorang," kata Ketua Strategi Korporat syarikat milik Ka-shing, Gerald Ma dalam sepucuk surat yang dihantar kepada pejabat Katolik hari ini. - AFP

No comments:

Post a Comment