Friday, August 23, 2013

Kes Altantuya dan jenama ‘Endless Possibilities’

Tiga peristiwa sejak bulan lalu menjadi tanda pelancaran yang hebat bagi jenama baru Endless Possibilities yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menggantikan slogan 1Malaysia yang tidak bermaya.

Pertama, kata Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang Endless Possibilites membuka lembaran baru apabila Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah memaksa DAP untuk mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat bagi mengelakkan pendaftaran parti itu daripada dibatalkan.

“Walaupun ROS tidak mampu memberikan sebarang sebab mengapa ia ‘tidak berpuas hati’ dengan pemilihan parti DAP yang diadakan pada bulan Disember tahun lalu,” katanya dalam satu kenyataan.

Kedua, kata Ketua Parlimen DAP itu lagi, Endless Possibilities telah memulakan satu era baru dengan meluluskan tayangan filem Tanda Putera di pawagam seluruh negara pada 29 Ogos.

Katanya, filem itu mengandungi babak yang menunjukkan seorang pemuda Cina kencing di depan kediaman rasmi Menteri Besar Selangor sehingga merangsang kejadian rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Tambahnya, tiada fakta sejarah, sama ada dalam bentuk gambar mahu pun dokumen lain, termasuk Kertas Putih yang dikeluarkan oleh Majlis Gerakan Negara pada 9 Oktober 1969 yang berjudul ‘Tragedi 13 Mei’ dan buku Tunku Abdul Rahman May 13–Before & After, menunjukkan bahawa peristiwa kencing itu benar-benar berlaku dan bukannya satu pembohongan yang keji dan menghasut dalam sebuah masyarakat berbilang kaum.

Lim berkata, jika babak itu adalah rekaan dan khayalan sekali pun, untuk memaparkannya dalam sebuah filem yang dibiayai oleh agensi kerajaan adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab kerana ia dapat merangsang kecurigaan, pecah-belah, dan kebencian antara kaum.

Tindakan itu, ujarnya memudaratkan usaha pembinaan bangsa, khususnya ketika negara ini sedang bersiap untuk menyambut Hari Kemerdekaan ke-56.

Hari ini, katanya jenama Endless Possibilities Najib dibawa ke tahap lebih rendah apabila tiga hakim Mahkamah Rayuan sebulat suara membebaskan pegawai Unit Tindakan Khas Inspektor Azilah Hadri dan Korporal Sirul Azhar Umar daripada tuduhan membunuh penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu.

“Rakyat Malaysia tertanya-tanya apakah tiga peristiwa ini adalah maksud contoh bagi slogan baru Endless Possibilities yang menggantikan slogan 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment