Sunday, September 29, 2013

Ibadah korban Amal Malaysia di Republik Sudan Selatan

Yayasan Amal Malaysia (Amal Malaysia) akan meneruskan program ibadah korban di kawasan-kawasan kritikal dengan memilih Juba, Republik Sudan Selatan (RSS) sebagai lokasi projek untuk tahun ini.

Menurut Presidennya, Husin Ismail, RSS dipilih Amal Malaysia sebagai lokasi program korban kerana keadaan dan keperluan bantuan lebih kritikal dan memerlukan bantuan segera.

RSS mencapai kemerdekaan daripada Sudan hasil referendum inisiatif Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Julai 2011.

“Umat Islam membentuk 17 peratus komposisi penduduk di RSS, Kristian 15 peratus manakala selebihnya penganut animisme,” jelas Husin.

Hasil perbincangan Amal Malaysia dengan pemimpin Islam RSS, Dr Gassim Barnaba, misi Yayasan Amal akan berada di negara bekas wilayah selatan Sudan itu dari 13 hingga 19 Oktober.

Sehubungan itu, Husin mempelawa umat Islam yang berminat untuk menyertai program korban supaya menghubungi beliau di nombor 019 951 1860 atau boleh terus menyumbang ke akaun Yayasan Amal Malaysia 5530 1012 2090 (Maybank).

Slip pembayaran boleh juga di wassup, SMS ke nombor di atas atau emel kepada amalpresident@gmail.com .

Satu bahagian lembu korban adalah RM300 manakala kambing RM350 seekor. Sumbangan untuk akikah juga diterima.

Tarikh tutup penyertaan adalah pada 12 Oktober hadapan.

“Moga usaha kita membantu mereka dan menyelamatkan akidah umat diterima dan mendapat keredaan Allah SWT. Insya Allah,” kata Husin.

No comments:

Post a Comment