Monday, March 3, 2014

Menzahirkan budaya dialog dan kedamaian di sidang Tehran


Dr Mujahid (dua dari kiri) ketika mewakili Parlimen Malaysia  dalam sidang antarabangsa di Tehran.

16 Februari 2014

BILIK Mesyuarat Zamrud masih kosong dari kehadiran perwakilan walaupun jam sudah menunjukkan pukul 9 pagi waktu tempatan. Hanya pihak penganjur sibuk memastikan bilik kecil para penterjemah dan alat pendengar siap digunakan.
Tanda nama Malaysia sebagai anggota tetap siap di tempatnya. Saya mengambil tempat duduk di sebelah diapit oleh negara Oman dan Maghribi manakala di depan saya adalah perwakilan Mesir dan Indonesia.
Kertas sikap Malaysia dan cadangan untuk tambahan berselerak di depan saya, apatah lagi tajuk dialog tamadun dan antara agama sememangnya menjadi minat utama saya selama ini.

MESYUARAT BERMULA
Wakil Senegal dilantik menjadi pengerusi manakala pihak sekretariat sebagai setiausaha. Agenda mesyuarat adalah membaca draf resolusi dalam tiga bahagian iaitu  Budaya,Dialog dan Pemeliharaan Bangunan Bersejarah di mana ada 10 draf resolusi yang perlu dibaca dan diberikan persetujuan untuk dibawa ke Jawatankuasa Induk lalu diadaptasi nanti dalam resolusi konferensi besar pada 18 dan 19 Februari nanti.
Kami akan bahas dan jika ada butiran baru untuk ditambah akan diberi peruntukan untuk dibaiki dalam deraf yang muktamad nanti.

PANDANGAN IRAQ DAN SYRIA
Syria bukanlah anggota tetap jawatankuasa ini, mereka adalah anggota pemerhati begitu juga Iraq namun atas kepentingan isu mereka diberi ruang untuk bercakap dahulu.
Kedua-dua negara ini bercakap tentang peranan beberapa negara Arab yang mendorong berlakunya suasana huru-hara di negara masing-masing.
Kemasukan pejuang luar Syria dan luar Iraq dikaitkan mendapat sokongan kewangan dari Arab Saudi dan beberapa negara Teluk termasuk fatwa takfir dari Saudi yang menghalalkan darah sesama muslim menjadi tajuk perbahasan.
Syria bercakap menggunakan teks manakala Iraq menuntut supaya draf resolusi memasukkan isu takfir dan campurtangan sebahagian Negara Teluk yang menyebabkan pembunuhan sesama muslim di kedua negara ini.
Saya bercakap kemudian dengan menjelaskan sikap Malaysia dalam hal hubungan antara agama dan realiti yang Malaysia hadapi berbeza dari negara Islam lain dari sudut komposisi.
Saya menyatakan pengalaman Malaysia masih di tahap lebih baik dalam menguruskan hubungan ini dengan mengambil sikap terbuka walaupun tidak dinafikan ada pihak yang telah salah guna isu ini.
Malaysia mencadangkan supaya sebab kepada keganasan antara agama dan kaum mesti diselesaikan juga melalui perundangan yang melibatkan hak kebebasan memberi pandangan dan kebebasan beragama.
Negara OIC (Organization of Islamic Conference) perlu ada perundangan ini di sebalik pendekatan dialog yang melibatkan semua pihak.
Saya berkongsi konsep Artikel 3 dan 11 yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan termasuk UNDHR dan resolusi PBB mengecam sebarang bentuk indiskrimanasi atas sebab agama.

PERBAHASAN WEHDAH UMMAH
Pandangan saya dipersetujui oleh Oman, Iran dan Iraq  namun isu perbalahan antara mazhab dan sesama muslim tidak ditegaskan. Fatwa yang memudaratkan hubungan termasuk takfir perlu diberi perhatian dalam resolusi.
Saya menambah bahawa dialog antara mazhab juga penting dan semua ulama yang berpengaruh diminta untuk mengadakan pertemuan, lalu semua pihak mengeluarkan sikap kedamaian yang dianjurkan Islam bagi melahirkan kesatuan tanpa mengira mazhab termasuk sunni ataupun syiah. 
Kesatuan Parlimen OIC mesti mendesak seruan dialog antara mazhab dan pertemuan ulama bagi memberhentikan kegilaan membunuh sesama saudara muslim di Iraq dan Syria termasuk di Yaman.
Jadi tambahan baru Malaysia ini bersesuaian dengan semangat wasatiyyah dan politik dialog telahpun dipanjangkan pada persada dunia Islam.
Tiada bangkangan dan oleh kerana Iraq dan Syria bukan anggota tetap maka Malaysia meminta cadangan mereka secara bertulis untuk dimasukkan dalam draf akhir nanti bagi mewakili pandangan mereka.
Alhamdulillah Malaysia juga memainkan peranan mendamaikan pandangan untuk dimurnikan selari dengan semangat Kesatuan Parlimen ini dan mencadangkan supaya diterima pandangan Iraq dan Syria dari Malaysia dengan tambahan dialog antara mazhab dan pertemuan ulama untuk semangat wehdah ummah.

BERSIAR
Pada waktu tengahari mesyuarat ditangguhkan dan kebanyakkan isu dan khususnya memperbaiki draf resoulsi dengan tambahan hanya perlu dibuat oleh jawatankuasa teknikal sekretariat.
Kami bebas pada hari itu dan bersetuju untuk makan tengahari di luar dan mengambil kesempatan melihat bandaraya Tehran dan kawasan luarnya yang berbukit diselaputi puncaknya dengan salji.
Encik Muhammad Ridzuan Abu Yazid pegawai dari kedutaan Malaysia di Tehran dan Syed  seorang lagi pegawai membawa kami di tempat yang indah untuk menikmati makan tengahari kami dengan makanan tempatan.
Kabab Bakhtiari dengan nasi digaul margerin dan terung lenyek dan zaitun jeruk bersama roti taftun semuanya membawa kenangan lama semasa saya membesar selama empat tahun di Iran.
Kami juga bersiar di kawasan Firdausi yang kedainya penuh dangan jualan buatan kulit tempatan Mashadi yang terkenal.
Matawang Riyal Iran (IRR)  menjunam kesan dasar boikot masyarakat dunia sehingga 1USD bersamaan 25.000.00 IRR. Kami menjadi jutawan segera dengan menukar duit ke IRR dan terpaksa tunjuk duit kami untuk beli barang kerana wang kertasnya yang bernilai besar.

BANGGA
Kami balik ke hotel keletihan kerana tidak cukup tidur dan “jet-lag”, saya sendiri menepuk bantal awal dan tidak ingat apa mimpi saya tetapi yang pasti, impian ke Iran kini sudah menjadi kenyataan dan saya bangun awal hari ini, 16 Februari 2014.
Semasa umur saya 10tahun saya berpeluang berada di Iran bersama ayahanda saya. Saya juga sering membuat persembahan budaya ketika majlis hari kebesaran negara Asean dan Malaysia mewakili anak-anak kedutaan dunia.
Dulunya saya amat bangga walau dengan memperkenalkan karipap di festival makanan antarabangasa anjuran sekolah saya British International School.
Kini perasaan bangga menjadi rakyat Malaysia di persada konferensi rasmi antarabangsa kekal bertambah. Bezanya saya tidak memperkenalkan karipap atau tarian zapin tetapi saya memperkenalkan ide Malaysia ke pasaran dunia untuk melahirkan budaya dialog dan kedamaian sebagai jambatan dalam dunia yang serba kecoh dengan permusuhan dan peperangan yang kita hadapi hari ini.

No comments:

Post a Comment