Saturday, February 19, 2011

Pendidikan seks di PLKN?

harap Pakatan Rakyat ambil serius dengan cadangan dari Shahrizat, Ketua Wanitaa Umno merangkap menteri "berjambul macam bonggol unta" ni.





Malaysiakini melaporkan:

Pendidikan Seks atau Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) hari ini rasmi menjadi subjek untuk pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Perasmian PKRS sebagai subjek dalam PLKN disempurnakan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil di Kem PLKN Sri Perkasa di Seremban. - Mkini
Aku boleh bersetuju kalau Pendidikan Seks ni dijalankan di sekolah tapi nak dijadikan subjek untuk pelatih PLKN, aku langsung tak boleh bersetuju.

Kalau dijalankan disekolah, boleh jugak la diharap para ustaz dan ustazah tolong tengok-tengokkan cikgu yang ditugaskan ajar subjek ni.

Kalau ada yang tak berapa nak kena boleh jugak la para ustaz dan ustazah tolong tegur dan perbetulkan supaya tak menyimpang dari kehendak Islam terutama sekali untuk murid-murid yang Islam. Lagi pun, kalau diajar di sekolah, ibubapa boleh la jugak selidik dan tolong tengok-tengok sama anak-anak depa masa kat rumah.

Tapi kalau diajar di PLKN sapa yang kita nak harap tolong tengok-tengokkan. Nak harap komanden kem, aku langsung tak harap. Tambah-tambah pulak hampir semua kalau pun tak semua depa tu bermazhab Umno yang pemahaman depa berkenaan halal dan haram boleh dipertikaikan. Lagi la tak boleh diharap.

Dengan jauhnya pelatih tu dari pemerhatian ibubapa dan dalam masa yang sama cukup dekat dengan bahaya pengaruh rakan sebaya, aku takut lepas ni lagi banyak akan keluar video-video yang akan memalukan mak bapak.

Walaupun aku tak tuduh subjek PKRS tu nak menggalakkan seks bebas tapi aku khuatir dengan adanya subjek PKRS budak-budak pelatih tu akan banyak berbual pasai seks dan tak mustahil akan ada yang tak tahan atau berani nak buat eksperiment.

No comments:

Post a Comment