Saturday, November 19, 2011

Jabatan Agama Islam Sarawak:Lima Ratu Cantik Beragama Islam Diarah Menjalani Sesi Kaunseling


KUCHING: Gara-gara mengenakan pakaian seksi ketika bergambar untuk media tempatan sejak beberapa hari lalu sebagai persediaan bersaing di pertandingan akhir, lima peserta Ratu Cantik Borneo (MBB) beragama Islam diarah menjalani sesi kaunseling selama dua jam di Jabatan Agama Islam Sarawak (Jais), semalam.

Kelima-lima peserta beragama Islam terbabit, Melatie Melissa, 22, Natasha Nur Amarina Mohamad Kaie, 21, Adira Kamil, 23, Sharifah Nadzirah Wan Hamid, 23, dan Roszainah Suhaili, 21, dipanggil selepas penampilan mereka menimbulkan rasa kurang senang terutama umat Islam yang kemudian membuat aduan kepada Jais.

Pertemuan itu turut dihadiri Yang Dipertua Majlis Islam Sarawak (MIS), Datuk Putit Mat Zen, Pengarah Jais, Abang Shamsudin Abang Seruji, Mufti Sarawak, Kipli Yassin serta beberapa pegawai daripada Bahagian Penguatkuasaan Undang-Undang Syariah Jais.

Abang Shamsudin berkata, Jais menerima aduan hampir setiap hari mengenai penganjuran pertandingan berkenaan sebelum ini dan memutuskan untuk memanggil peserta beragama Islam bagi memastikan mereka memahami hukum syarak.

Katanya, pihaknya tidak menghalang penganjur meneruskan pertandingan berkenaan malam ini (malam tadi) kerana ia turut disertai 13 lagi peserta bukan Islam, namun berharap lima peserta Islam memikirkan semula kedudukan mereka.

“Mana-mana pertandingan ratu cantik tetap haram berdasarkan hukum syarak, namun kami tidak boleh mengambil tindakan terhadap penganjur MBB berdasarkan kesedaran harus ada di kalangan umat Islam, terutamanya ibu bapa sendiri.

“Pada sesi berkenaan, kami memberi penerangan mengenai aurat wanita kepada lima peserta terbabit dan pada masa sama tidak memaksa mereka menarik diri berikutan situasi umat Islam di Sarawak agak berbeza,” katanya.

Difahamkan, penganjuran MMB menjadi perhatian selepas ia mendapat publisiti meluas media tempatan dan pada masa sama timbul bantahan pihak tertentu yang mendakwa peserta akan memakai pakaian renang pada malam pertandingan akhir.

Sementara itu, seorang peserta, Adira dari Kuching, mendakwa mereka diberi layanan baik oleh penganjur pertandingan, Alaric Soh, selain diminta tidak memakai pakaian yang boleh mencetuskan kontroversi.

“Kebanyakan pakaian peserta pertandingan ini adalah pakaian biasa dan Alaric sudah memaklumkan supaya peserta tidak terlalu menonjolkan imej seksi, selain tiada syarat menetapkan kami perlu memakai pakaian renang.

“Saya mendapat sokongan kuat daripada rakan dan keluarga bagi menyertai MBB dan orang ramai sebenarnya beranggapan negatif apabila kami memakai pakaian yang dikatakan seksi sehingga timbul isu seperti ini,” kata graduan perakaunan itu.

Difahamkan, daripada 200 permohonan, hampir 80 daripadanya adalah wanita Islam dan hanya lima dipilih penganjur MBB.

5 ratu cantik diberi kaunseling

No comments:

Post a Comment