Tuesday, March 4, 2014

Kilang besi pertama dibina di Kelantan

Sebuah kilang besi membabitkan kos RM30 juta akan dibina syarikat Optimum Transform Sdn Bhd di kawasan perindustrian Staphanol, Kuala Krai.

Kilang tersebut yang pertama di Kelantan dibina dengan kerjasama Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) di kawasan seluas 44.4 hektar.

Semalam berlangsung majlis menandatangani perjanjian membina kilang tersebut di antara PMBK dan Optimum Transform di pejabat Menteri Besar.

PMBK diwakili pengerusinya, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, manakala Pengarah Urusan Optimum Transform, Steven Lee Seng On mewakili syarikat terbabit.

Menteri Besar berkata, kilang tersebut bakal menyediakan banyak peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Katanya, tanah tersebut diberi dipajak selama 33 tahun kepada syarikat terbabit dijangka dapat meningkatkan lagi perkembangan ekonomi Kelantan.

“Kuantiti bijih besi di Kelantan agak banyak dan dengan adanya kilang syarikat tidak perlu lagi mengeksport bijih mentah keluar negara untuk diproses,” katanya pada majlis berkenaan.

Sebelum ini tanah mengandungi bijih besi yang dilombong di Rantau Panjang dieksport ke China dan Vietnam melalui pelabuhan Tok Bali untuk diproses.

No comments:

Post a Comment