Monday, January 10, 2011

Umno Kedah: Badrul pula bidas Syed Sobri

ALOR SETAR, 9 Jan: Ketua Pemuda Umno Kedah, Badrol Hisham Hashim meminta Naib Ketua Umno bahagian Padang Terap, Datuk Syed Sobri Syed Hashim supaya tidak campurtangan dalam isu membabitkan Pemuda Umno Kedah atau Pemuda Barisan Nasional (BN) yang diterajuinya.
Kenyataan terbaru Badrul itu merupakan reaksi keras beliau ekoran kritikan terbuka yang dilemparkan oleh Syed Sobri beberapa hari lalu berhubung tindakannya membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Kedah di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.
"Sepatutnya beliau (Syed Sobri) memberi tumpuan terhadap perkhidmatannya sebagai wakil rakyat bagi kawasan yang diwakilinya, bukannya berlagak seperti wakil rakyat pembangkang (Pakatan Rakyat)," tegas Badrul.
Sebelum ini tindakan Badrol yang mengadakan protes terhadap kepimpinan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di hadapan pejabat SPRM Kedah disifatkan oleh Syed Sobri tidak kena pada tempatnya, kerana ia sepatutnya diadakan di Wisma Darul Aman.
Syed Sobri juga mempertikaikan tindakan Badrul kerana loparan yang dibuat terhadap GLC kerajaan negeri Kedah itu hanya bersandarkan penulisan blog semata-mata tanpa penyelidikan yang lebih terperinci.
Malah dalam kritikan pedasnya, Syed Sobri berkata tindakan tergesa-gesa Badrul itu "boleh membahayakan parti sendiri."
Dalam pada itu, perkembangan melibatkan hubungan dua tokoh pemuda Umno Kedah yang dilihat sebagai gambaran kepada kemelut Umno negeri itu, turut disifatkan para pemerhati akan menyeret Umno ke dalam masalah lebih besar melibatkan ketidakserasian pimpinan Umno Kedah.
Konflik kepimpinan yang berlaku dalam Umno Kedah bukan satu perkara baru. Sebelum ini masalah kepimpinan tercetus dalam Umno bahagian Sungai Petani yang dipimpin oleh Ketuanya Ali Yahaya selain dalam Umno Padang Terap sendiri.
Dalam perkembangan lain, tindakan Presiden Umno, Datuk Seri Najib melantik Datuk Ahmad Bashah Md Hanapiah sebagai Pengerusi baru Perhubungan Umno Kedah menggantikan Datuk Shafie Afdal juga disifatkan sebagai usaha untuk cuba mengendurkan ketegangan dalaman Umno yang berlaku.

No comments:

Post a Comment