Friday, October 21, 2011

rektor ini cemarkan imej UIA& Negara,pelbagai pihak bantah tindakannya gantung Aziz Bari


Jangan hukum Aziz Bari kerana tekanan pihak ketiga, gesa staf akademik UIA

KUALA LUMPUR, 21 Okt ― Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Islam Antarabangsa (PKAUIA) menyatakan sokongannya kepada Profesor Dr Abdul Aziz Bari dalam menjalankan amanahnya sebagai sarjana sambil mengkritik atas campur tangan pihak luar ke atas sistem pendidikan negara ini, yang sepatutnya bebas dan bersifat profesional.

Gambar: Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Datuk Prof Dr. Zaleha Kamaruddin yang juga ahli Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Kenyataan itu menegaskan, Aziz tidak harus dihukum hanya disebabkan reaksi pihak ketiga dalam isu semasa.

“Tohmahan serta tekanan yang tidak berasaskan ilmu yang dilemparkan kepada Profesor Abdul Aziz Bari hanya membuang masa dan merendahkan status negara di mata dunia,” kata kenyataan persatuan itu dikeluarkan petang ini.

Tegas kenyataan itu, Aziz merupakan seorang yang berwibawa dan berkelayakan untuk membuat kenyataan ilmiah dan rasional dalam bidang kepakaran beliau.

Justeru katanya, mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan pandangan beliau sepatutnya memberi ruang kepadanya untuk berdebat secara lebih terbuka kerana proses konstruktif akan meningkatkan tahap pemikiran masyarakat.

“Profesor Abdul Aziz Bari sepatutnya diberi penghargaan kerana berjaya membuat satu negara berfikir dan memberi reaksi di dalam pelbagai cara,” kata kenyataan itu lagi.

Sebaliknya kenyataan menegaskan, Aziz tidak harus dihukum kerana reaksi pihak ketiga ini.

Aziz yang disiasat polis dan SKMM diberi surat tunjuk sebab oleh UIA dan digantung tugas.

Kenyataan itu menambah, sebagai seorang ahli akademik, Aziz berhak menyatakan pendapat seperti yang telah dilakukannya.

“Ini adalah sebahagian dari kebebasan akademik yang dipunyai oleh setiap ahli akademik. Mana-mana negara yang mahukan universiti mereka disanjungi dan dihormati sebagai universiti bertaraf dunia pasti menyokong, menghormati dan melindungi kebebasan akademik ini,” katanya lagi.

Kenyataan itu juga menambah, “kami tidak mahu tindakan ini kelak dijadikan satu ‘precedence’ pada masa akan datang kerana ia boleh menyekat sumbangan intelektual dari ahli akademik terhadap isu-isu kenegaraan sama ada yang dianggap sensitif atau sebaliknya.”

Ia juga menegaskan sebarang tafsiran dan pandangan yang dibuat dari hasil kepakaran seseorang ahli akademik sewajarnya disambut secara lapang dada oleh mana-mana pihak.

“Kritikan inteletek adalah sangat penting di dalam dunia akademik kerana dengannya budaya keilmuan di sesebuah universiti itu boleh berkembang dan menyumbang sesuatu kepada pembangunan anak bangsa dan negara,” katanya sambil menambah, “kebebasan akademik ini telah disaran oleh Unesco.” -TMI

TERAS tidak dapat menerima tindakan menggantung Aziz Bari

TERAS menganggap hukuman digantung dari menjalankan tugas ke atas Prof Aziz Bari bagaikan legenda Hang Nadim dalam cerita purba Singapura dilanggar todak. Akibat beliau mengeluarkan pendapat berdasarkan kepakaran dan kelimuan akademiknya, beliau telah dihukum hanya kerana dilihat tidak memihak kepada pihak wewenang dan dianggap mengancam masa depan kelompok politikus bernafsu. Ini adalah hari yang hitam untuk dunia ilmu dari sebuah universiti yang bertaraf antarabangsa. Menghukum seorang ilmuan untuk tunduk kepada desakan dari golongan yang jahil.

Tuduhan yang liar dan cuba mengheret seorang sarjana ke kancah dunia politik tidak beradab serta membuat laporan polis atas alasan menghina Raja, adalah petanda kerendahan politikus bertaraf kelas ketiga.

TERAS kesal dan tidak dapat menerima tindakan pihak pegurusan UIA yang menggantung tugas pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarah undang-undang universiti itu atas alasan "memberikan kenyataan yang bertentangan dengan kepentingan universiti" yang telah dimaklumkan dalam surat yang dikeluarkan kepada beliau.

Soalnya apakah kepentingan universiti yang telah beliau gugat? Adakah taraf universiti tersebut tercemar? Jika benar, apa buktinya ia tercemar? Bagi TERAS ini adalah prisiden dan kejadian yang sangat tidak sihat bagi dunia akademik.

Prof Aziz Bari berkhidmat dengan UIA sejak 22 tahun lalu menjadi mangsa kepada kegelojohan ahli politik yang hanya mahu seluruh sistem yang ada di negara ini ditundukkan kepada kehendak mereka.

Yang jelas beliau tidak samasekali boleh dimasukkan dalam kelompok yang mempunyai kepentingan meraih keuntungan politik seperti terdapat setengah ahli politik yang hanya mempunyai cita-cita dangkal untuk memenuhi ego masing-masing. Kami kesal bagaimana beliau telah dilihat sebagai orang yang melakukan hasutan apatah lagi tuduhan bahawa beliau telah melakukan suatu yang menjejaskan imej atau kepentingan UIA.

Padahal beliau adalah antara pensyarah kanan dalam bidang undang-undang perlembagaan yang ulung di negara ini. Adalah tidak manasabah beliau mengeluarkan kenyataan yang tidak berasaskan ilmu yang menjadi bidang kajiannya sehingga beliau menjadi sarjana yang mempunyai autoriti untuk memberi pandangan.

Kesan dari tindakan ini bukan sahaja menjejaskan imej UIA yang seharusnya menghormati kebebasan akademik malah ia juga menghilangkan keyakinan warga akademik dan masyarakat awam terhadap wibawa universiti itu sendiri. Selain itu implikasi kepada pelajarnya daripada daripada peringkat sarjana muda hingga ke doktor falsafah (PhD) juga akan turut terjejas.

TERAS juga kesal dengan tindakan beliau disiasat polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) berhubung reaksinya kepada titah Sultan Selangor berhubung pemeriksaan sebuah gereja di Petaling Jaya. Seolah beliau telah melakukan suatu jenayah besar untuk dihadap dengan sesiatan polis.

Apakah hanya dengan mengeluarkan pendapat terhadap Sultan Selangor bahawa baginda sebagai ketua agama negeri mempunyai hak campurtangan tetapi ia perlu selaras dengan ajaran Islam, menjadi suatu kesalahan?

TERAS menggesa hukuman gantung dari tugas itu ditarik balik, dan Prof Aziz diberi kebebasan sebagai seorang sarjana untuk memberi pandangan dalam bidang yang beliau adalah pakarnya.

*Kenyataan media oleh Mohd Azmi Abdul Hamid selaku Presiden TERAS. -

Students gather to protest don’s suspension

GOMBAK: Hundreds of students today gathered to protest against the suspension of Abdul Aziz Bari, the vocal constitutional law professor with the International Islamic University of Malaysia (IIUM).

Student leaders and their supporters, who gathered at the compound of the university’s mosque here, condemned the suspension as a “tyrannical” move and a “blatant violation” of “academic freedom”.

Several students leaders were pulled away by police and university security personnel as they try to hand a memorandum of protest to the university’s authorities.

“We detest the exploitation of institutions of higher learning to serve the interest of the power-that- be. Revoke Aziz’s suspension,” shouted Ahmad Syukri Abdul Razab of the students group SMM.

The students chanted “long live Aziz” and carried placards with “solidarity with Aziz” written on them.

Also present were leaders from opposition parties including PKR vice-presidents Tian Chua and Nurul Izzah Anwar.

Government fears education autonomy

Aziz was suspended after he described the decree made by the Sultan of Selangor following the raid by the Islamic Affairs Department (JAIS) on a church in Damansara recently as “unprecedented and inconsistent”.

The sultan had said that no one shall be penalised because there was insufficient evidence to prove proselytising by Christians during the raid although he maintained that conversion attempts are “real”.

The Umno-owned media were quick to pounce on Aziz, describing his statement as “treacherous” in what is seen as a retaliation against the political scientist’s constant criticism against the ruling party.

Speaking to FMT later, Ahmad Syukri said Aziz’s suspension was a clear signal of the government’s fear of “autonomy” in the academic sphere although it has distanced itself from IIUM’s action.

Deputy Higher Education Minister Saifuddin Abdullah had said the action against the professor was internal and not a result of government interference, but SMM and opposition leaders believe otherwise.

“What Aziz said (about the decree) was academic. It was part of an intellectual discourse. You can have a different opinion but suspension is not the way. You should counter his argument through discourse,” said Ahmad Syukri.

He added that intellectuals should be allowed to debate on “sensitive” issues, including the position of the monarch. “It’s part of academic freedom… a healthy debate to create intellectual debate,” he said.

Tarnishing Najib’s reform image

Malaysia’s universities are fast dropping in the global ranking. Race-based quotas, instead of merits-based admission and political interference, have been cited as the cause for the decline in quality.

Nurul Izzah told FMT that Aziz’s suspension reminded her of her own ordeal more than a decade ago when she was refused admission (to university) due to “political considerations”.

At the time of her application, Nurul Izzah, the Lembah Pantai MP, is the daughter of Opposition Leader Anwar Ibrahim who was sacked as the deputy prime minister after a fall-out with then prime minister Dr Mahathir Mohamad.

“Thirteen years on, the same thing is happening to Aziz. In the face of transformation, you want to allow and accord universities the freedom they deserve,” she said in a critical reference to Prime Minister Najib Tun Razak’s reform measures.

Opposition leaders and observers believe Najib’s transformation credentials have been tarnished by various violations of basic rights and the absence of real institutional reforms. -FMT

No comments:

Post a Comment