Tuesday, December 24, 2013

Kenaikan tarif eletrik belum cukup


Sekalipun sekalian rasa terancam dan perit atas kenaikan tinggi tarif eletrik mulai Januari 2014 ini, tetapi kata Ketua Pegawai Eksikutif Suruhanjaya TNB, Dato Ir Ahmad Fauzi Hasan, pulangannya belum cukup untuk menampung kos operasi TNB.
   
Ia masih terpaksa meminjam lagi bagi memenuhi keperluan suruhanjaya itu .

Ertinya jika kita mahu perkhidmatan elektrik negara berjalan lancar, maka pengguna terpaksa memikul sama beban yang ditanggung oleh TNB.
   
Dia telah memberikan penjelasan terperinci tentang beban yang dihadapi dan langkah yang diambil termasuk menstruktur semula perasana yang ada supaya ia berada di posisi yang terkini.
  
Dia ada alasan dan semuanya patut kesian atas beban dan amanah yang ditanggung oleh TNB.
  
Tetapi masalah kita ialah masalah dan beban penderitaan yang ditanggung oleh pengguna yang menjadikan mereka sebagai golongan yang tertindas. Adakah kerajaan dan masyarakat yang adil dapat membenarkan pengguna menderita bagi meneruskan kehidupan dan dapat menikmati hasil kemerdekaan.
    
Adalah benar pada zaman tidak membangun dulu rakyat tidak menghadapi banyak  beban hidup. Kerajaan penjajah dan selepas merdeka menampung apa yang ia terdaya untuk memberi kebajikan kepada penduduk supaya tidak terbeban. Kerajaan memungut cukai dan kerajaan berikan  apa yang  ia boleh beri supaya rakyat tidak tertindas dalam negaranya sendiri.
    
Apabila kita menuju negara maju maka kerajaan mengambil langkah kapitalisma yang drastik melepaskan segala tanggungjawab sosial kepada swasta. Tujuannya kerajaan tidak lagi dibebankan tanggungjawab sebuah masyarakat adil dan supaya rakyat dapat menimkati kemewahan hidup yang  lebih baik.
   
Maka perkhidmatan tenaga antara perkhidmatan sosial yang  diswastakan. Apabila diswastakan maka kerajaan tidak perlu memiikirkan soal kewangan bagi memodenkan perkhidmatannya. Penswastaan akan menjadikan pengguna lebih selesa dan jaminan kebajikan dan kehidupan yang lebih baik.
    
Sebelum diswastakan, maka segala keperluan perkhidmatan dan kekurangan ditampung oleh kerajaan. Jika kerajaan kurang peruntukan, maka kerajaan bekerja mengikut cara orang yang kurang kecukupan, tetapi pengguna sentiasa dapat layanan adil.
    
Tetapi apabila ia diswastakan, maka swasta bebas menggunakan segala-gala yang terbaik dan untuk mendapat semua yang terbaik itu pengguna tidak lagi dapat bermanja, terpaksa membayar semuanya.
    
Kerajaan sedia untung dan sedia rugi. Swasta hanya sedia untung dan tidak sedia rugi. Apabila ia tidak sedia rugi, maka ia mesti dapatkan sebanyak-banyak dari pengguna. Mungkin perkhidmatan dalam kerajaan gaji ketua pengarah tidak tinggi, tetapi apabila ia jadi swasta, semua yang di atas itu gajinya lebih tinggi dari sara Sultan.
    
Contoh yang selalu disebut. CEO Syabas dikatakan berpendaptan RM400,000 sebulan. Apabila  perbelanjaan tinggi, ia tidak sedia beri air murah seperti yang dikehendaki oleh kerajaan Selangor.
    
Yang disebut oleh pegawai suruhanja tenaga itu adalah contoh matlamat swasta tidak seindah yang Dr Mahathir sangka dan wawaskan.
    
Alhasilnya perkhidmatan pra swasta tidak menjadikan pengguna sebagai hamba dan rakyat dalam negara demokrasi boleh memilih kerajaan yang lebih baik, tetapi pengguna tidak boleh tukar persyarikatan yang memonopoli  sesuatu perkhidmatan.
    
Kita sedang menyaksikan sukar kerajaan Selangor hendak memberi air murah kepada rakyat. Penswastaan tidak boleh  dibatalkan kerana terikat dengan  undang-undang  dan perjanjian. Untuk mengambil alih perkhidmatan air, kerajaan terpaksa membeli syarikatnya dengan harga yang terlalu tinggi.
    
Kemelut yang dihadapi oleh negara dan pengguna atas krisis kenaikan tarif eletrik  ialah tanda kegagalan penswastaan yang nyata. Dr Mahathir yang memperkenalkan dasar  itu masih hidup dan dapat melihat pengguna terbelenggu dengan sistem penindasan. 

No comments:

Post a Comment