Friday, October 24, 2014

Nanti Orang Kaya Lari Jika Cukai Banyak2 Ke Atas Mereka kata Ahmad Maslan


Bercakap semasa wawancara mengenai Bajet 2015 di Radio Televisyen Malaysia (RTM) malam tadi, ahli Parlimen Pontian itu berkata, cadangan Pakatan Rakyat (PR) untuk mengenakan Cukai Warisan Harta sebagai tidak masuk akal.

"Berapa banyak cukai yang hendak dikenakan kepada orang kaya? Cukai SST mahu dikenakan, cukai syarikat, cukai CGT dan apabila mereka mati pun mereka masih perlu membayar cukai iaitu cukai warisan harta.

"Jadi apa yang tinggal untuk mereka dan apa nak diberi pada anak mereka? Kita tidak mahu sekiranya dikenakan terlalu banyak cukai maka akan menyebabkan golongan kaya keluar dari negara," katanya.


Beliau mengulas cadangan Belanjawan PR yang mahu memperkenalkan Cukai Keuntungan Modal bagi Ekuiti (CGT) dan Cukai Warisan Harta sebagai alternatif kepada Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Ahmad turut menolak dakwaan PR iaitu tiada masalah bagi negara mengenakan dua cukai tersebut kerana ia banyak diamalkan di negara maju.

Beliau berkata, dua cukai dicadangkan PR hanya boleh dilaksanakan di negara maju dan bukannya Malaysia yang masih belum mencapai status tersebut.

"Kena ingat kita bukan negara maju tapi kita menuju negara maju," katanya.

No comments:

Post a Comment