Sunday, January 12, 2014

HRC Putrajaya dedah hipokrit Umno


Namun, dalam isu Hard Rock Cafe ini mereka hilang suara. Senyap, sunyi dan sepi.

Umum mengetahui bahawa di Hard Rock Cafe ada menjual arak (terpulang kepada pengunjung sama ada mahu minum atau tidak), berlaku percampuran bebas lelaki dan perempuan dan pelbagai lagi perkara yang tidak selari dengan syariat.

Jadi, walaupun ada cadangan untuk menjadikan Hard Rock Cafe di Putrajaya “bersifat Islamik”,  tetapi cadangan itu tidapt dapat lari daripada asas kepada kewujudan Hard Rock kafe itu sendiri sebagai pusat hiburan yang melalaikan.

Sebagai contoh, restoran makanan segera McDonalds, KFC, Kenny Roggers, Restoran nasi kandar dan sebagainya – umumnya mengetahui asas perniagaan mereka ialah menjual makanan.  Mereka mematuhi syarat-syarat tertentu dan mendapat status halal. Setiap yang datang ke restoran itu sudah tentu mahu makan makanan yang halal dan bukannya bersantai-santai. Selepas makan mereka akan pergi pulang atau pergi ke destinasi lain. Tidak mungkin ada orang yang datang ke KFC misalnya – lepak-lepak hingga dinihari!

Pergilah ke mana-mana negara pun, restoran makanan yang saya senaraikan di atas memang sifatnya begitu – datang untuk makan. Dan sifat sejagat Hard Rock Cafe pula – datang untuk berhibur, dalam jangka masa yang lama.

Oleh itu, kritikan dan penolakan orang ramai terhadap cadangan membuka Hard Rock Cafe di Putrajaya memang wajar atas sifatnya sebagai pusat hiburan. Umno dan NGO pro Umno juga patut menentangnya atas dasar dirinya Islam dan sebagai parti Islam terbesar di Malaysia – seperti yang didakwa!

No comments:

Post a Comment