Sunday, January 12, 2014

Pekerja asing; patutlah ramai menganggur


Namun, sesuatu yang menarik perhatian saya ialah salah satu punca ramai rakyat tempat kurang bekerja di restoran makan segera ialah kerana faktor gaji yang rendah. Berbanding pekerja asing, jumlah gaji tersebut secara relatifnya tinggi berbanding nilai wang di negara asal mereka.

Bukan setakat di restoran makanan segera, malah dalam sektor lain pun, ramai pekerja asing yang menerima gaji yang rendah. Majikan pula, tentulah mereka mahu meminimunkan kos gaji pekerja supaya keuntungan dapat digandakan.

Persaingan dari sudut ini menyebabkan rakyat tempatan semakin sukar mendapat pekerjaan. Ramai yang menganggur bukanlah semata-mata atas faktor memilih kerja atau tidak mahir berbahasa Inggeris – berkait juga dengan faktor majikan yang lebih suka memilih pekerja asing.

Bagi seorang pekerja asing, menerima gaji RM600 sebulan sudah cukup baik. Dengan jumlah tersebut mereka boleh menanggung makan-makan minum di negara ini dan sedikit untuk dihantar ke negara asal mereka.

Saya pernah berbual dengan seorang tukang gunting dari India. Dia mengatakan bahawa RM100 mempunyai nilai RM1,000 di tempat asalnya! Jadi setiap bulan, jika dia dapat mengirim RM100, nilainya sudah cukup mewah. Namun jika pekerja tempatan mengirim wang RM100 sebulan ke kampung, apakah yang dapat dibeli dengan nilai tersebut?

Oleh itu, saya berpandangan, kerajaan bukan sahaja perlu menyekat pengambilan pekerja asing ini malah turut perlu mengambil kira gaji yang ditawarkan setara dengan nilai dan kos sara hidup semasa. Jika tidak, dasar ini tidak ke mana dan pekerja asing terus mendapat tempat di hati majikan.

No comments:

Post a Comment