Saturday, February 1, 2014

Ibu sudara jaga anak pasangan yang ditahan di Sweden

KOTA BAHARU: Empat anak pasangan warga Malaysia yang ditahan pihak berkuasa Sweden akan dijaga ibu saudara mereka di Kampung Bukit Tanah, Peringat di sini.

Shaleena Norshal, 43, seorang guru yang mempunyai empat anak berusia antara dua dan 17 tahun, berkata beliau gembira kerana dapat menjaga kesemua anak saudaranya itu.

"Saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada kerajaan Malaysia dan rakyat Malaysia, terutama Perdana Menteri kita (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan (Timbalan Menteri Luar) Datuk Hamzah Zainuddin.

"Bagi pihak keluarga kami amat gembira mereka kembali kepada kami di sini," katanya kepada pemberita sejurus tiba bersama-sama anak saudaranya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa Sabtu malam.

Ketibaan Aishah Azizul Raheem, 14, dan tiga adiknya iaitu Ammar, 12, Adam, 11, dan Arif,7, disambut anggota keluarga dalam suasana gembira bercampur sedih sebaik tiba pada 8.15 malam dengan pesawat FireFly dari Kuala Lumpur.

Azizul Raheem Awalludin, pegawai Tourism Malaysia di Sweden dan isteri, Shalwati Norshal, seorang guru yang bercuti tanpa gaji, ditahan reman sejak 18 Dis lepas kerana didakwa memukul tangan seorang anak lelaki mereka kerana tidak solat.

Mengulas perancangan masa depan, termasuk persekolahan keempat-empat beradik itu, Shaleena, adik kepada Shalwati, berkata perkara itu akan dibincang dengan anggota keluarganya.

Sementara itu, suami Shaleena, Nik Ahmad Farid Nik Abdullah, 44, berkata empat beradik berkenaan memang rapat dengan anaknya dan sering tinggal di rumahnya apabila mereka pulang bercuti di kampung halaman.

"Mereka akan bersekolah di negeri ini, bagaimanapun, sekolah berkenaan belum ditetapkan lagi," katanya.

Bagaimanapun, anggota keluarga tidak membenarkan pihak media menemuramah Aishah dan adik-adiknya.

Empat beradik itu tiba pukul 7.04 pagi ini di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dari Stockholm menaiki pesawat Malaysia Airlines.

Mereka ditemani Hamzah, seorang pegawai khas beliau dan seorang saudara keluarga empat beradik itu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment