Thursday, November 28, 2013

Johor cuti Jumaat semula


Sebaik berita Sultan Johor menitahkan di Muar bahawa Johor kembali cuti hari Jumaat semula, agenda Muktamar ditangguhkan bagi membawa satu usul tergempar.
    
Pesuruh Jaya PAS Johor, Dato Dr Mahfoz pun bertongkat ke pembesar suara mengemukakan usul menjujung kasih, menyembahkan tahniah, menyambut titah diraja mengembalikan cuti mingguan di Johor pada hari Jumaat setelah bertahun-tahun ditukar Tan Sri Muhyidin Yassin ke hari Ahad.
    
Muhyidin yang menjadi Menteri Besar Johor ketika itu mungkin tiada dasar tentang cuti hujung minggu itu. Dipercayai ia kemahuan Perdana Menteri Dr Mahathir yang sensistifnya kepada Islam dan Melayu agak nipis. Bukan saja Johor mengubah cuti dari Jumaat kepada Ahad, dua negeri di bawah Negeri-Negeri Melayu Bersekutu di zaman Inggenris dulu iaitu Terengganu dan Perlis, yang selama-lamanya cuti hari Jumaat juga digantikan dengan Ahad.
    
Kelantan yang diperintah PAS tidak dapat diubah, bahkan negeri Mahathir tidak mengubah hari cutinya. Mengapa? Kelantan mudah difahami kerana ia diperintah PAS. Tetapi Kedah  di bawah BN.
    
Dipercayai Sultan Kedah yang berkuasa atas agama Islam tidak sedia mengganti Jumaat dengan Ahad.
     
Tidak  dipastikan kerajaan Johor ada peranan menukar cuti mingguan itu. Kerajaan negeri tidak mungkin memandai-mandai menukar cutti mingguan itu tanpa restu kerajaan pusat. Kerajaan pusat yang selesa dengan cuti Ahad tentunya berfikiran kacau jika ia mahu Johor cuti Jumaat semula. Jika kerajaan pusat tidak bersedia, tiada sebab kerajaan negeri tiba-tiba menukarnya.
    
Adalah  dipercayai ia persetujuan dan kemahuan Sultan sendiri. Johor terkenal  tegas Islamnya lama sebelum datang Sir Stanford Raffles mebeli Singapura. Sekalipun Perak, Selangor, Negeri Sembilan  dan Pahang ikut Negeri Selatan cuti minggunya, Johor yang dekat dengan Singapura tidak ikut hari cuti Inggeris itu. Hanya setelah Mahaathir jadi  PM barulah Johor ikut cuti Kristian.
    
Sultan Johor nampaknya berani. Kalau Sultan Selangor menitahkan orang lain dari Islam jangan guna Tuhan Allah, dan Sulltan Brunei Darussalam menitahkan lima bulan lagi undang-undang Islam dikuatkuasakan  di Brunei, maka Sulltan Johor pula mahu cuti minggu dikembalikan hari Jumaat.
      
Apabila Sultan bertegas pada tempat yang betul tidak kerajaan berani angkat muka.
      
Perwakilan Muktamar PAS tanpa bahas, sekalian yang di stadium itu berdiri serentak bertakbir mensyabaskan titah Sultan Johor.
     
Bagaimana negeri lain? Selangor ditanya tentang perkara itu. Jawab Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, kerajaannya belum ada cadangan.
    
Memang ada masalah bagi kerajaan negeri untuk mengikut langkah Johor itu. Johor yang jadi begitu kerana Sultannya mahu begitu.
    
Ada pun Sultan negeri lain belum berfikir seperti Sultan Johor. Masing-masing sibuk dengan bola dan hoki. Tetapi kalau Sultan yanag lain itu mengikut keberanian Sultan Johor tiadalah Menteri Besar dapat membantah. Dan Perdana Menteri pun tidak berani campur tangan. Muhyidin Yassin yang menukar  cuti itu dulu tidak pula mempertahankannya.
    
Jika ia betul datang atas kemahuan Dr Mahahtir,  maka dia mula melihat apa yang diubahnya dulu balik seperti asal dalam masa hidupnya. Dia belum mati Johor tidak kekalkan cuti hari Ahad. Ikut Kelantan cuti Jumaat dan Sabtu.

No comments:

Post a Comment