Saturday, January 25, 2014

Teguran kepada pembaca berita TV

Tidak ramai Pengacara wanita Islam, DJ wanita, Pemberita, Pembaca Berita wanita untuk TV1, TV2, TV3, TV7, TV9 dan lain-lain saluran tidak menutup aurat ketika bersiaran.

Yang anehnya lagi ada pengacara wanita Muslim yang mendedahkan aurat di TV ini akan bercerita tentang agama dan kadangkala berbicara dengan Ustaz atau Ustazah mengenai agama Islam termasuk bab akidah juga dengan selamba memakai pakaian yang tidak sepatutnya dipakai oleh wanita Islam. Yang menjadi tanda tanya juga mengapa tiada Ustaz atau Ustazah yang dijemput dalam sesuatu program itu menegur atau mengingatkan halal haramnya kepada pengacara tersebut. Macamnana hendak cerita tentang Islam kalau dihadapan kitapun tidak mampu untuk membuat teguran?

Beberapa pelancong daripada negara Timur Tengah agak terkejut juga apabila mendapati negara Malaysia yang kelihatan banyaknya bangunan masjid dan surau ini dan majoriti penduduknya beragama Islam tetapi masih ramai lagi wanita Muslim disini tidak menutup aurat sebagaimana yang diwajibkan dalam agama Islam.

Begitu juga apabila mereka ingin menonton beberapa program tempatan di TV dan mereka dapati kebanyakan pengacara dan Pembaca Beritanya mendedahkan aurat.

Adalah menjadi kewajipan sebagai pemimpin sebuah negara Islam dirantau ini memberikan arahan agar semua Pengacara Wanita Muslim di TV supaya menutup aurat sebagai syarat utama untuk mereka memegang jawatan yang ada hubungkaitnya dengan penampilan dan penonjolan bersabit dengan orang awam.

No comments:

Post a Comment