Wednesday, April 9, 2014

Adakah Mahathir berbohong di Parlimen?

    
Tun Musa memberitahu saya sendiri hal ini di pejabatnya tidak lama selepas kejadian itu. Dan ia disebutkan pula oleh Tun Musa di Kelantan baru-baru ini.
   
Apakah selepas dua hari atau tiga hari baru dia ke sana, adalah ketepatan yang  tidak penting, yang pentingnya dia belum lagi berlepas.
   
Sekarang timbul soal Perdana Menteri itu berbohong. Apabila dia belum berlepas dikatakannya dia sudah berada di sana, dia sudah bercakap tidak betul. Bercakanp tidak betul, ertinya dia berbohong.
   
Cuma yang hendak dipastikan sekarang ialah adakah dia berbohong di Parlimen atau di luar Parlimen atau kedua-dua sekali di Parlimen dan di luar Parlimen. Di mana jua dia bercakap, tetap dia berbohong.
   
Tetapi ada kesan moral yang lebih buruk kalau dia berbohong di Parlimen. Sekadar berbohong di luar Parlimen dikira berdoa kepada agama Islam. Pada yang bukan Islam dosa itu tidak dihiraukan  sangat. Dosa yang lebih besar pun mereka  tidak kira.
  
Tetapi berbohong di Parlimen dikira salah oleh semua. Parlimen diterima oleh semua yang bermoral dan bertamadun sebagai Dewan yang mulia yang  anggotanya tidak boleh berbohong. Amat marah masing-masing kalau Parlimen dicemari.
   
Rakyat Britain seluruhnya amat marah kepada John Profumo, Menteri Perang pada zaman Harold MacMilan menjadi Perdana  Menteri. Pada  zamannyalah kemerdekaan Tanah Melayu dicapai.
   
John Profumo terlibat dengan skandal zina dalam isu Christine Keeler yang melibatkan sama diplomat Soviet Union. Skandel itu amat sensitif kepada Britain  kerana  ia melibat keselamatannya. Apakah melalui asmara  tiga segi itu rahsia dibocorkan kepada Soviet?
   
Profumo menafikannya di Parlimen. Akhirnya setelah perkara itu terus dikorek publik, John Profumo mengaku hubungannya dengan nona itu. Riuh rendah negara. Dia didesak meletakkan jawatan dan dia meletakkan jawatan. Menteri Perang adalah jawatan boleh menggantikan Perdana Menteri.
   
Wartawan kanan Britain yang menjadi tok guru saya dan berpuluh lagi pelatih wartawan Malaysia tahun 1963, Mr Brawn namanya menjelaskan kepada kami di  Kuala Lumpur, kesalahan yang rakyat Britain marah kepadanya ialah kerana dia berbohong di Parlimen.
   
Sekalipun yang mula dibangkitkan adalah kemungkinan skandal zinanya, tetapi bagi kebanyakan orang, zina itu adalah kelemahan manusia dan siapa di antara mereka yang bebas dari kelemahan itu. Ia tidak  sensitif bagi mereka.
   
Parlimen tidak boleh terima ialah dia berbohong di Parlimen. Sekalipun dia minta maaf kepada semua atas pembohongannya, kerana ia dibuat di Parlimen, dia tidak dapat dimaafkan. Kelayakannya sebagai ahli Parlimen dipersoal.
   
Isu  Mamali itu tidak sekadar berbangkit di Parlimen bahkan kertas putih mengenainya telah dibentangkan. Pembentangan kertas putih itu telah dibangkit sebagai antara hal yang dibohongi. Kisah dia masih ada dalam negeri tetapi dikatakan sudah berada di Beijing adalah satu pembohongan. Ada tidak pembohongan ini dibuat di Parlimen dan adakah kandungan kertas putih itu juga mengandungi pembohongan kepada Parlimen?
   
Apa kedudukan seorang anggota Parlimen yang menjadi Perdana Menteri pula jika dibuktikan dia berbohong di Dewan yang mulia? Adakah dia layak lagi menerima segala kemudahan sejak ia  dilakukan termasuk pencen Parlimen?

No comments:

Post a Comment