Wednesday, April 9, 2014

Himpunan Derita Rakyat: Baling 2.0 - Apa punya gila Dr. Hatta ni...

Click Here
 
Aku pun heran apa punya gila Dr. Hatta Pengarah Pilihanraya PAS Pusat ni pun sanggup lokoih tengah hujan untuk sama-sama memperjuangkan nasib penoreh getah pada Himpunan Derita Rakyat: Baling 2.0 pada Sabtu lepas.

Harakahdaily melaporkan:
Kerajaan sedang mempertimbang cadangan untuk menetapkan harga lantai komoditi getah bagi mengelakkan pekebun kecil terbeban dengan harga komoditi itu yang tidak stabil.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Douglas Uggah Embas berkata kerajaan melalui kementerian itu telah mengadakan satu makmal pada Mac lalu untuk membincangkan mekanisme 'Social Safety Net' yang sesuai sebagai satu pendekatan membantu pekebun kecil. - Hrkh.   

Tak kisah la menteri nak mengaku atau tidak penetapan harga lantai getah tu atas sebab tekanan termasuk Himpunan Derita Rakyat: Baling 2.0 pada Sabtu lepas. Yang pentingnya nasib penoreh getah akan lebih terbela selepas ni.

Memang patut pun kalau kerajaan takut kalau betul-betul tengok sambutan himpunan tu pasainya walaupun dengan tahap promosi yang pada aku tak tara mana terutama sekali di dalam Parlimen sendiri ditambah pulak dengan hujan lebat pada petang tu, kehadiran pada program sebelah malam sangat mengejutkan.

Harakahdaily melaporkan:
Pihak penganjur menganggar 10,000 hadir pada sesi program di sebelah petang, manakala pada malamnya dianggarkan lebih 50,000 orang membanjiri lokasi program di Padang Awam Keda, dekat sini, bagi mengikuti ceramah perdana disampaikan para pemimpin Pakatan Rakyat. - Hrkh.
Masa petang tu pun ramai yang tak berganjak dari tengah padang walaupun hujan yang turun memang cukup lebat dan ditambah pulak dengan angin kencang macam gambar kat atas tu.

Tapi yang aku nak salutenya hangpa tengok gambar kat bawah ni, kut-kut hangpa kenai sapa antara yang melekat kat tengah hujan lebat tu.


Aku pun heran apa punya gila Dr. Hatta Pengarah Pilihanraya PAS Pusat ni pun sanggup lokoih tengah hujan untuk sama-sama memperjuangkan nasib penoreh getah pada Himpunan Derita Rakyat: Baling 2.0 pada Sabtu lepas.

Gila ka tak gila tapi itulah realiti tahap antara pimpinan PAS yang sanggup bersama-sama memperjuangkan hak rakyat terutama sekali golongan marhaen.

Apa pun, yang aku terkilan sikit, pasai apa dari Deminstrasi Baling 2.0 tiba-tiba boleh ubah jadi Himpunan Derita Rakyat dan lagi pelik cuma sekadar program ceramah di Kupang pulak tu.

Aku yakin kalau Demonstrasi Baling 2.0 tu dibuat di tengah pekan Baling kesannya akan jadi lebih hebat lagi dan aku yakin lebih ramai yang akan tau pasai cerita pasai Himpunan Baling 2.0 tu.

Tapi nak buat macamana, khabar angin yang aku dengar, kepimpinan PAS Kawasan Baling sebagai tuan rumah lebih selesa buat program tu 'dengan kerjasama' pihak polis yang katanya bagi permit untuk himpunan ceramah tu.

Berkaitan


Sumber: Himpunan Derita Rakyat: Baling 2.0 - Apa punya gila Dr. Hatta ni... | Cenangau Daunkari http://cenangau.blogspot.com/2014/04/himpunan-derita-rakyat-demonstrasi-baling-2.0.html#ixzz2yPzMM7qD
Follow us: @cenangau on Twitter | CenangauDkari on Facebook

No comments:

Post a Comment