Sunday, February 14, 2010

PAS: PERARAKAN MAULIDUR RASUL BUKAN WAJIB! - UMNO POLITIKAN ISU



Oleh Mohd Zuharman
KOTA BARU, Feb 14 – Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, perarakan sambutan Maulidur Rasul bukan perkara berwajib bahkan boleh dianggap sebagai perbuatan bidaah jika acara itu sahaja diutamakan.

Demikian reaksi Abdul Latif berhubung tuduhan pemimpin Umno yang cuba mengeksploitasikan pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dengan melabelkan beliau sebagai anti-Islam kerana dikatakan memutuskan untuk membatalkan perarakan kali ini.

“Tuduhan pentadbiran Lim Guan Eng sebagai anti-Islam itu saya tidak tahu, apa yang menarik perhatian saya di sebalik haru-biru situasi di Pulau Pinang dalam persoalan ini ialah Umno seolah-olah dilihat cuba mengutamakan perarakan.

“Besarnya sambutan hari Maulidur Rasul bukan pada perarakan. Nabi sendiri tidak pernah menuntut umatnya supaya berbuat begitu,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Beliau yang juga selaku pelapis kepada golongan ulama PAS Kelantan memberitahu manfaat sebenar lagi mendalam akan diterima umat Islam menerusi penghayatan sejarah Maulidur Rasul itu sendiri dan ia sebenarnya yang menjadi tuntutan Islam, bukannya perarakan semata-mata.

The Malaysian Insider.

http://ayid-manjaddawajada.blogspot.com/2010/02/pas-perarakan-maulidur-rasul-bukan.html

No comments:

Post a Comment