Thursday, July 22, 2010

SOALAN-SOALAN LISAN DATO SRI NIZAR

YAB DATO’ SERI IR. MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN
ADUN PASIR PANJANG


SOALAN-SOALAN LISAN

1. Soalan kepada EXCO Pembangunan Ekonomi Dan Industri.“Apakah manfaat jangka panjang yang diperolehi oleh Kerajaan Negeri dengan langkah menjual pegangan saham dlam anak-anak syarikat Kerajaan Negeri kepad syarikat-syarikat korperat bukan bumiputra seperti Kilang Simen Perak Hanjung kepada YTL Berhad dan Ladang Perbadanan Fina kepada KLK Berhad”?

2. Apakah masalah utama yang menyebabkan anak-anak syarikat Kerajaan Negeri tidak menunjukkan kemajuan dalam menjana pendapatan Negeri khusus Perbadanan Kemajuan Negeri Perak? Sedangkan pihak Kerajaan Negeri menyediakan seperti tanah untuk dimajukan.

3. Apakah kewajaran dan rasionalnya pihak Kerajaan Negeri untuk menyerahkan pengurusan 2 buah sekolah agama terkenal iaitu Sek.Men.Izzudin Shah dan Sek.Men.Raja Perempuan Taayah kepada Kerajaan Pusat sedangkan pada masa yang sama bajet tahun 2010 untuk Kementerian Pendidikan telah dikurangkan…..


SOALAN-SOALAN BERTULIS

1. Melalui berita akhbar bahawa Kerajaan Negeri telah memperoleh sejumlah RM11.6 billion nilai pelaburan asing sepanjang tahun 2009. Nyatakan secara terperinci jumlah mengikut syarikat dan bidang pelaburan serta tahap perkembangannya setakat Februari 2010.

2. Apakah langkah Kerajaan dalam memastikan kawasan perindustrian Kemunting kembali aktif dan berpotensi tinggi dalam menjana ekonomi Negeri? Hari ini banyak kilang yang telah ditutup.

3. Sejauh manakah perkembangan pelaksanaan projek di Wilayah Utara Perak di bawah rancangan NCER?

4. Berapakah nilai kos promosi sepanjang 2009 hingga Februari 2010 untuk meyakinkan rakyat dan pelabur kepada YAB Menteri Besar yang disahkan oleh mahkamah?

5. Sehingga kini bagaimanakah tahap kemajuan projek air bawah tanah di daerah Batang Padang yang diusahakan oleh pihak Sime Darby Berhad?

No comments:

Post a Comment