Thursday, December 30, 2010

Kenapa Melayu Suka Lepak Restoran Mamak..????

Ini india muslim (mamak) atau India pure punya...??? Lu orang teka... laaa... hahahaha...

Kenapa mamak niaga terus maju?

Itu persoalan yang di timbulkan dalam ruang komen gua. Ada yang betul ada yang tak betul... itu pendapat gua.

Komen: Kalau pergi kedai makan melayu, order dekat satu jam belum tentu dapat. Order kat kedai mamak, jam tu jugak siap.
Gua: hehehe... betul ke..??? 2x5 jer.....beb, tapi majoritinya gua akui mamak lebih efisien.

Komen: Teh tarik kat kedai melayu, cair macam air kencing kuda. Kalau kat kedai mamak, susu dia kat setengah cawan walaupun harga mahal sikit.
Gua: Part ni.... gua mengaku 100%, teh tarik melayu memang macam cibai... apa diorang tak tau buat atau nak jimat kos...????

Kedai Melayu boleh bikin teh tarik ini macam ka...??? 

Komen: Muka melayu kalau layan pelanggan macam sial aje. Mamak pulak muka manis. Duduk 3 jam dengan segelas teh pon ok... tapi kat kedai melayu dah tentu muka mencuka.
Gua: Part ini pun gua setuju.... peniaga melayu selalunya hormon diorang sentiasa tak betul...., ada yang berlagak siap sindir2 pelangan.... tapi sekarang ni dah ok sikit kot....

Komen: Mamak TV, Wifi semua ada, kedai melayu kalau tak mintak sorilah nak bukak.... kedekut nak mamfuss. Tv kat kedai melayu kalau ada pun tv3suku, tv1suku. kat mamak suma ada... saiz tv pulak bosar2. tv kedai melayu kecik ciput.
Gua: Ha...ha...ha.... memang tak boleh blah.... tak dinafikan.... gua setuju sesangat.... 

Komen: Lepas tu bising bila tengok kitorang minum kat kedai mamak!!!
Gua: Mana tak bisingnya.... sebab kedai mamak penuh orang, kedai melayu jarang2 orang duduk... lepas tu cakap mamak pakai pelaris itu ini.... dan kedai melayu kena buatan orang (di bomohkan) ha..ha..ha.... ini tipikal punya melayu hutan....

Komen: kalau melayu niaga macam mamak niaga, dah lama melayu kaya raya.
Gua: Betul tu bro..... gua setuju dengan lu, apa kata kalau peniaga melayu ambil pendekatan strategi yang mamak buat.... dah tentu lingkup semua restoran mamak kat malaysia nih..... ahahahahaa.... sukanya gua....

Kat bawah ni pulak gua ada terima email dari seorang pembaca dari Kuantan, beliau bagi info baik punya. Kesahihannya gua tak pasti laaaaa.... gua berharap ada gang2 kat Kuantan yang boleh membantu atau mengesahkannya, jom layan info mamat nih;
Dari Kamarul Aslam;

Bro.
wa nak lu siasat kat Kuantan.Wa dapat info restoren mamak kat Kuantan terutama Restoren Taj menggunakan najis orang campur dalam kari. Satu kes kantoi wa dapat tau dia bayar hampir RM20 ribu. Kes kedua kantoi dia bayar rm24 ribu untuk 3org, memang mamak ni celaka beri orang makan kotor wa dah lama boikot kedai mamak, sebut je kedai mamak wa rasa nak muntah.
Ha...ha...ha...., info ni gua pun rasa 50/50 antara percaya atau tidak, tapi jika melihatkan kelakuan dan sifat pengotornya tak mustahil jika terjadi. Jadi gua ambil keputusan jangan masuk restoran mamak nih.... hahaha... setakat ini dari hari Ahad lepas hingga hari ini... gua berjaya menahan nafsu dari pijak dan melabur duit untuk mangkayakan restoran2 mamak.

Dan gua dah terjumpa kedai melayu yang teh tariknya kow macam mamak.... kat seksyen 16 Shah Alam, roti canai ada...., cucur udang ada... bubur2 ada.... dan makanan tengahari dia pun sodap jugak, bila2 gua gian nak pekena teh tarik gua melepak kat situ jelah.... sapa2 gang shah alam boleh lepak kat situ, restorannya berhadapan dengan restoran mamak dan RHB Bank....

Buat sahabat cyber gua saudara Jai, bertanya pasal boikot restoran mamak, jawapannya dah hampir seminggu gua boikot restoran mamak... dan gua masih hidup bhai.... hahahaha.... pi mampus laaa... dengan restoran mamak....

Boikot tetap Boikot beb.....
ISA.

No comments:

Post a Comment