Sunday, April 17, 2011

Masyarakat Cina Hanya Ada Dua Wakil Dalam Kerajaan Negeri Sarawak

SIBU, 17 April (Bernama) -- Prestasi teruk Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-10 semalam telah mencetuskan keadaan di mana masyarakat Cina hanya mempunyai dua wakil dalam kerajaan negeri.

Diandaikan kerajaan negeri memutuskan untuk mengekalkan kuota Cina, Timbalan Setiausaha Agung SUPP Datuk Wong Soon Koh kemungkinan akan mengambil alih jawatan timbalan ketua daripada presiden parti Tan Sri Dr George Chan, yang tewas di kerusi Piasau.

Wong, merupakan menteri dalam Kabinet negeri yang lepas, memenangi kerusi Bawang Assam, adalah lebih senior antara dua pemimpin SUPP yang berjaya itu.

Seorang lagi pemimpin itu ialah Datuk Lee Kim Shim, yang berjaya memenangi kerusi Senadin, kemungkinan akan dilantik menteri penuh.

SUPP mempunyai dua menteri dan empat menteri muda dalam pentadbiran kerajaan negeri sebelum ini.

Jika kuota itu dikekalkan, empat lagi calon SUPP yang menang dalam pilihan raya negeri akan dilantik menteri muda.

Tetapi keempat-empat mereka ialah Bumiputera: Ranum Mina di Opar, Dr Jerip Susil di Bengoh, Dr Johnical Rayong di Engkilili dan Datuk Francis Harden Hollis di Simanggang.

Bagaimana pula dengan perubahan dalam parti? Topik ini telah banyak dibincangkan oleh pemimpin SUPP termasuk Dr Chan, yang bukannya presiden SUPP yang pertama ditewaskan oleh DAP.

Ketuanya sebelum itu, Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr Wong Soon Kai, ditumpaskan oleh Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng di Bukit Assek pada 1996.

Dr Chan rapat dengan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud, berikutan anak lelaki Taib berkahwin dengan anak perempuannya.

Ini telah menjadikannya sasaran pembangkang, khususnya DAP, untuk mengeksplotasi sentimen antiTaib di kawasan bandar majoriti Cina.

Penganalisis politik Prof James Chin dari Monash University berkata faktor kritikal dalam keputusan pengundi Cina ialah Taib, yang mereka anggap sudah terlalu lama menerajui negeri.

Seorang lagi penganalisis Ong Kian Ming dari Universiti UCSI berkata SUPP telah gagal menangkis serangan terhadap kepimpinan Taib.

Beliau berkata SUPP juga gagal memberikan respons terhadap "perubahan dalam landskap politik kawasan bandar."

Dr Chan sendiri tidak memberikan sebarang petunjuk yang beliau akan meletakkan jawatan sebagai presiden parti.

Sekiranya beliau memutuskan untuk terus menerajui parti, beliau mungkin akan memberikan alasan yang beliau mahu memantau perubahan dalam parti.

Bahaya yang menanti SUPP ialah masyarakat Cina akan melihat situasi itu sebagai "cerita lapuk".

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment