Sunday, November 16, 2014

Gilotin: Berita Mstar timbul salah faham masyarakat

KOTA BHARU: Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Hudud Kelantan melahirkan kesal terhadap laporan tidak tepat berkaitan penggunaan 'gilotin' bagi menghukum pesalah yang disabitkan di bawah perundangan Islam.

Datuk Mohd Amar Abdullah menjelaskan cadangan kaedah 'gilotin' adalah disebut sendiri wartawan akhbar terbabit.

Setiausaha Sulit Kanan Timbalan Menteri Besar, Mohd Khairil Hazmie Yusof berkata, Mohd Amar memberitahu wartawan terbabit mengemukakan cadangan itu berdasarkan perbualan telefon dengannya.

“Justeru itu mengaitkan Timbalan Menteri Besar dengan cadangan berkenaan adalah kesilapan yang boleh menjejaskan kefahaman masyarakat.

“Ini menimbulkan kegusaran dan boleh merosakkan imej kerajaan negeri yang sedang berusaha mendidik orang awam memahami dan menerima hukum hudud,” katanya pada satu kenyataan di sini.

Mstar online hari ini menyiarkan berita bertajuk ‘Hukum Hudud: Gilotin Jadi Pilihan Di Kelantan’ dengan menyebut kerajaan Kelantan dijangka menggunakan gilotin mini, sejenis alatan kuno bagi menghukum pesalah hudud.

Laporan juga juga menyebut langkah itu diambil kerana tidak perlu menggunakan pakar bedah untuk tujuan itu.

Mohd Amar dilaporkan sebagai berkata, beliau mungkin akan mencadang kepada ahli panel Jawatankuasa Teknikal Hudud agar menggunakan mesin kerana tidak memerlukan pakar bedah mengendalikannya.

Isu itu ditimbulkan kerana jawatankuasa berkenaan dikatakan masih mencari idea setelah menerima reaksi negatif mendapatkan pakar bedah bagi memotong kaki dan tangan pesalah.

Mohd Khairil berkata, berita terbabit menimbulkan salah faham masyarakat kerana idea penggunaan peralatan tersebut dilontar sendiri wartawan media berkenaan. 

No comments:

Post a Comment