Tuesday, December 20, 2011

SPR setuju guna dakwat kekal, BERSIH 3.0 dah tak relevan?

mStar melaporkan:
PUTRAJAYA: Dakwat kekal 'silver nitrate' akan digunakan pada pilihan raya umum ke-13 kelak, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Abdul Aziz berkata dakwat itu adalah berlainan dengan dakwat kekal yang disyorkan pada pilihan raya umum 2008, tetapi tidak digunakan ketika itu selepas keberkesanan kaedah itu dipersoalkan pelbagai pihak.

Beliau berkata dakwat kekal yang mengandungi 'silver nitrate' itu telah dihantar ke Jabatan Kimia pada 9 Dis untuk diteliti kandungan dan kesesuaiannya digunakan di negara ini dan seterusnya akan dihantar ke Majlis Fatwa Kebangsaan untuk memastikan ia sesuai digunakan orang Islam. - mStar.
Akhirnya selepas banyak kali berdolak dalik, SPR setuju jugak untuk gunakan dakwat kekal untuk PRU13 nanti. Walaupun Pengerusi SPR bagitau ada beberapa orusedul lagi yang perlu dibuat tapi aku rasa semua tu cuma teknikal.

Aku sebenarnya cukup skeptikal dengan keputusan SPR setuju nak guna dakwat kekal tu. Tah apa muslihat SPR aku taktau tapi aku yakin tentu punya ada muslihat SPR tiba-tiba kata setuju nak guna dakwat kekal. Kalau dah guna dakwat kekal, payah la puak-puak celaka yang selama ni buat kerja menguruskan pengundi hantu untuk mengundi.

Ada yang kata, SPR setuju pasai depa dah jumpa cara nak padam dakwat kekal tu. Bab ni memang tak boleh dinafikan, tambah-tambah dalam keadaan teknologi kimia yang cukup canggih sekarang ni, memang tak mustahil dah ada cara mudah nak hilangkan dakwat kekal tu.

Ada yang kata SPR setuju pasai depa dah tak perlu cara mengundi 2 kali untuk menang. Pasainya depa dah cukup tenaga hasil operasi bagi MyKad kepada warga asing. Jadinya takdak masalah kalau jari kena calit dakwat kekal pun.

Apa pun, penggunaan dakwat kekal tu memang kita kena sukong, pasainya memang menguntungkan PR.

Paling kurang pun, penggunaan dakwat kekal tu memudahkan jentera pilihanraya untuk kenalpasti sapa yang belum keluar mengundi.

Memang berlaku sebelum ni, masa petang hari mengundi bila kita semak dan cari pengundi PAS yang belum keluar mengundi, kita cari sampai ke rumah tapi pengundi tu kata dia dah keluar mengundi, padahal dalam senarai kita dia memang belum keluar mengundi. Mungkin senarai kita silap atau mungkin jugak memang mamat tu malas nak mengundi.

Apa pun, penggunaan dakwat kekal tu cuma 1 dari 8 tuntutan BERSIH 2.0. Ada lagi 7 tuntutan lain yang belum dipenuhi sepenuhnya.

Kot-kot ada yang lupa, 8 tuntutan tu adalah
1. Bersihkan senarai undi
2. Mereformasikan undi pos
3. Gunakan dakwat kekal
4. Masa kempen minima 21 hari
5. Akses media yang bebas dan adil
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor

Untuk detail kepada 8 tuntutan tu boleh baca di portal BERSIH. Walaupun memang ada penambahbaikan tapi memang jelas 7 tuntutan lain tu belum betul-betul dipenuhi. Dan manpak macam memang Umno BN takkan benarkan semua tuntutak BERSIH 2.0 tu dipenuhi.

Jadinya, himpunan BERSIH 3.0 masih relevan.

Aku sangat-sangat sokong dengan cadangan untuk adakan himpunan BERSIH 3.0 selepas parlimen dibubarkan dan sebelum hari penamaan calon.

[Kredit gambar: HarianMetroOnline]

Berkaitan
Dakwat kekal: Jangan ada halangan seperti 2008 - Hrkh

No comments:

Post a Comment