Monday, March 3, 2014

FAM perlu bersikap terbuka, penyokong guna saluran betul


Penyokong bola sepak Malaysia perlu menyatakan ketidakpuasan hati mereka melalui saluran yang lebih baik sama ada menghantar memorandum dengan melibatkan beberapa pihak tertentu yang berautoriti.

Timbalan Pengarah Jabatan Kesenian, Kebudayaan dan Sukan Pemuda PAS Pusat (Dacs) Fadhil Osman (gambar) berkata, para penyokong boleh panjangkan masalah ini kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) supaya ada tindakan yang boleh memulihkan maruah bola sepak Malaysia.

"Bila kita sendiri sebagai penyokong baling bom asap untuk nyatakan tidak puas hati kita, kita sendiri tunjukkan imej yang tidak baik kepada dunia.

"Imej bola sepak kita sudah merundum ditambah pula insiden semalam menyebabkan imej kita sendiri pun merundum,"katanya kepada Harakahdaily.

Ekoran insiden ini, katanya FAM pula wajar melihat masalah ini dari sudut positif dan membuka ruang kepada penyokong bola sepak negara untuk melontarkan kritikan mereka.

"FAM jangan sekadar dengar sahaja dan tidak ada tindakan pula, mereka harus peka dengan apa yang dikehendaki oleh penyokong.

"Bola sepak ni adalah sukan rakyat, permainan yang disukai dan disayangi oleh rakyat. FAM jangan ketepikan suara mereka," katanya.

Perlawanan pertama Harimau Malaya di bawah bimbingan pengendali sementara, Datuk Ong Kim Swee tercemar pada minit ke-30 apabila kumpulan Ultras Malaya yang merancang mengadakan protes terhadap 30 tahun kepimpinan Presiden FAM bertindak di luar jangkaan dengan membakar suar dan membaling bom asap.

Sementara itu,  Ultras Malaya mengakui sengaja mencetuskan kejadian bakar suar dan balingan bom asap ketika aksi persahabatan antarabangsa antara Malaysia dan Filipina di Stadium Selayang, malam kelmarin.

Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia, Datuk Seri Subahan Kamal menyelar tindakan kumpulan Ultras Malaya dan menyifatkan perbuatan yang dilakukan kumpulan penyokong berkenaan sebagai samseng dan tidak bertamadun.

No comments:

Post a Comment