Monday, March 3, 2014

Kursus kemahiran sambil jana pendapatan RM1,500

Golongan belia Selangor yang terpilih menyertai program latihan sambil bekerja anjuran kerajaan negeri akan menerima pendapatan minima RM1,500 sebulan.

Program yang dimulakan dengan sesi pembelajaran secara teori dan amali di beberapa kolej turut membabitkan latihan sambil kerja di pangsapuri yang diuruskan syarikat milik kerajaan negeri itu antaranya program latihan sebagai juruteknik paip, juruteknik elektrik dan ‘Chargeman’ untuk kerja menyelenggara serta membaiki lif.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata latihan itu adalah sebahagian daripada program pembangunan desa dan bandar yang dilancarkan kerajaan negeri pada hujung tahun lalu dengan peruntukan RM50 juta.

“Kerajaan negeri bercadang tiga atau empat juruteknik yang akan menolong menyelenggara pangsapuri terdiri daripada mereka yang dilatih sebagai jurupaip, juruelektrik dan ‘chargeman’ untuk selenggara lift.

“Kita berikan latihan selama enam bulan di kolej dan kemudian dihantar ke pangsapuri untuk menjalani latihan sambil kerja. Ada banyak kolej yang sedia menawarkan tempat untuk peserta ini seperti Kolej Antarabangsa Inpens (Industri Pendidikan Negeri Selangor),” katanya.

Abdul Khalid berkata demikian dalam sidang media yang diadakan selepas merasmikan Perhimpunan Perdana Badan Pengurusan Bersama (JMB) dan Perbadanan Pengurusan (MC) dan Anugerah Komuniti Bestari ‘K-Star’ Pangsapuri Selangor 2013, di sini, semalam.

Sebelum itu, Abdul Khalid mengingatkan tanggungjawab pihak pengurusan yang bukan sahaja mengutip yuran penyelengaraan tetapi harus meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada penduduk pangsapuri masing-masing ketika merasmikan majlis yang dihadiri kira-kira 200 hadirin terdiri daripada jawatankuasa pengurusan JMB dan MC pangsapuri di Selangor.

Dalam majlis penyampaian anugerah itu, Pangsapuri Tun Teja, Rawang dipilih sebagai pemenang pertama bagi kategori ‘K-Star’ dan diikuti pemenang bersama tempat kedua, Pangsapuri Anggerik dan Pangsapuri Nusa Kurnia.

Sementara itu, Pangsapuri Pendamar, Klang dipilih pemenang bagi kategori ceria dan diikuti Pangsapuri Kenanga, Kajang di tempat kedua, manakala Pangsapuri Sri Melewar pula dipilih sebagai pemenang anugerah khas juri ‘K-Star’.

No comments:

Post a Comment