Sunday, October 31, 2010

Lebih 200 ribu rakyat Malaysia sertai facebook bantah projek menara 100 tingkat!..



Setakat artikel ini ditulis (5.45 pm), sudah 212,239 penyokong page ini direkodkan..satu jumlah yang amat tinggi yg berjaya direkodkan tidak sampai dua minggu!..apatah lagi jika hendak dibandingkan dengan penyokong page 'kami sokong menara 100 tingkat' yang masih berusaha mencari pengaruh di kalngan rakyat Malaysia...

Bagi pembaca yg mempunyai akaun Facebook yg belum atau ingin bersama-sama 200 ribu rakyat Malaysia pelbagai agama dan bangsa menyatakan bantahan terhadap idea ini, sila klik pada link disebelah, "1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower"..

Padangan penulis..

Terus terang penulis katakan, penulis membantah projek ini bukan atas desakan atas mana-mana pihak, atau semata-mata idea ini datangnya dari Barisan nasional..




Tapi penulis bantah atas dasar perasaan dan naluri penulis yg kuat menyatakan, 'masih ramai rakyat yang sangat-sangat memerlukan, masih ramai rakyat Malaysia termasuk bangsa Melayu merempat dinegeri sendiri, keadaan ekonomi yang tidak menentu, masalah hutang negara yang kian bertambah, fenomena kenaikan barang dan pelbagai lagi...

Apa salahnya wang sebanyak berbilion2 ini diagihkahn2 sama rata kepada seluruh rakyat Malaysia, Sabah dan Serawak, perbaiki kemudahan pengangkutan dan perhubungan, infrastruktur, sekolah-sekolah, hospital2, kemudahan pelajaran percuma untuk pelajar luar bandar dan pelbagai lagi..

Rasional projek..

Bantahan ini bukan bermakna kerajaan tidak boleh sama sekali membina projek mega berimpak tinggi seperti ini, tetapi apakah memadai Najib yang belum sampai satu penggal memerintah, yg belum 'matang' untuk menguasai dan memahami hal keadaan ekonomi negara (berbanding ketika era 22 tahun pemerintahan Tun Dr mahathir dahulu), tiba-tiba bercita2 besar mahu membina 'legasi' tersendiri, berangan2 besar ingin menempa nama dlm keadaan rakyatnya yg masih tidak menentu..korang fikir2kan..

Sebelum mengakhiri artikel ini, ada baiknya kalian membaca berita terbaru yang dipetik dari akhbar Kosmo! versi online di bawah..semoga menjadi pengajaran...fikir2kan...


Hasil dari 54 Tahun Merdeka....

Masih ada rakyat Malaysia sendiri hidup bertedup dari panas matahari dan berlindung dari hujan dengan menetap di bawah jambatan....


(HAZMAIN memangku Siti Norafida sambil diperhatikan oleh Siti Faezah di bawah jambatan yang menjadi rumah mereka di Lebuh Raya Besraya, Kuala Lumpur semalam.)

Hidup bawah jambatan

KUALA LUMPUR - Pengguna Lebuh Raya Sungai Besi (Besraya) di sini pasti tidak menyangka sebuah kolong di bawah jambatan yang mereka lalui di situ rupa-rupanya menjadi rumah kepada satu keluarga tiga beranak termasuk bayi mereka yang berusia setahun.

Bersama mereka ialah dua lelaki hidup yang turut merempat, Mohd. Hafiz Abdul Aziz, 30, dari Sepang dan Tan Chee Wah, 44, dari Serdang, Selangor.



Ketua keluarga itu, Hazmain Abdul Jalil, 28, membawa isterinya, Siti Faezah Abu Bakar, 27, dan anak perempuan mereka, Siti Norafida ke bawah jambatan itu sejak empat bulan lalu selepas dihalau dari sebuah rumah kosong yang sebelum itu menjadi tempat mereka berlindung.

Kawasan yang menjadi 'rumah' mereka itu tidak berdinding hanya dilapik dengan kayu sementara untuk mendapatkan bekalan air, mereka terpaksa mencuri air dari paip berdekatan.

Belanjawan hanya sibuk nak buat bangunan 100 tingkat, belanja RM 5 billion nak tunnuk kepada dunia supaya ramai pelancong... sedangkan pada hakikatnya masih ada rakyat yang hidup bawah jambatan...

No comments:

Post a Comment