Saturday, October 16, 2010

Pertandingan kerusi naib presiden juga 'panas'

Pertandingan merebut empat jawatan naib presiden PKR dijangka sengit dengan hampir 30 orang telah dicalonkan.

acceptance of nomination pkr headquarters dr xavier JayakumarPengarah pilihan raya parti itu, Fuziah Salleh dan exco Selangor Dr Xavier Jayakumar menjadi antara yang terawal mengumumkan hasrat untuk bertanding naib presiden.

Selain kedua-dua mereka pemimpin lain yang juga berminat adalah Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk Mansor Othman dan Ketua Cabang PKR Tanjung Karang Yahya Shaari.

Fuziah, ketika menyampaikan ucapannya, beliau berkata beliau menerima pencalonan dari cabang dengan penuh rasa rendah diri dan berjanji akan memikul tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.

"Saya tahu tuan-tuan tidak minta apa-apa daripada saya. Tapi tuan-tuan dan puan-puan mahu saya mencari suara dan jadi obor kepada perjuangan kita," katanya.

Fuziah juga turut mengucapkan terima kasih kepada cabang cabang yang mencalonkannya.

acceptance of nominations pkr headquarters insideKatanya, beliau menerima lebih daripada 100 cabang.

Yahya Shari pula berkata beliau akan menggarap dan menggabungkan segala pengalamannya selama ini bermula zaman reformasi untuk menguatkan parti sehingga matlamat mereka berpindah ke Putrajaya.

Manakala Mansor berkata beliau,berhasrat untuk memperkasakan parti dan rakyat dan optimis akan memenangi jawatan tersebut.

Beliau memeprolehi 53 pencalonan dari seluruh cabang di seluruh negara.
Bekas naib presiden - Tian Chua dan bekas pengarah komunikasi PKR - Jonson Chong juga mengesahkan akan bertanding.

acceptance of nomination pkr headquarters inside tentNaib presiden, R Sivarasa juga menerima pencalonan bagi mempertahankan jawatannya.

Sebelum ini, seorang penyandangnya Dr Lee Boon Chye memilih tidak mempertahankan jawatan naib presidennya itu meskipun selesa dengan lebih 40 pencalonan.

Dr Lee yang juga ahli parlimen Gopeng berkata, beliau mengambil keputusan itu bagi memfokuskan tugasnya sebagai wakil rakyat dan ketua cabang di situ.
Di Kota Kinabalu, seorang lagi naib presiden PKR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, mengumumkan menolak pencalonan bagi mempertahankan jawatan itu menjelang pemilihan parti, bulan depan.

Sambil merakamkan penghargaan kepada 40 pencalonan yang diterimanya, beliau menyifatkan jawatan itu tidak membawa banyak makna "kerana tiada orang mendengar pandangan kita."
Berikut senarai yang telah mengesahkan penerimaan pencalonan (sehingga jam 1 petang)
Naib presiden (4 jawatan)

Mansor Othman
Dr Xavier Jayakumar
Tian Chua
Fuziah Salleh
Jonson Chong
R Sivarasa
Abdullah Sani Abdul Hamid
N Gobalakrishnan
S Manikasavagam
Mohd Yahya Shari
Ansari Abdullah

No comments:

Post a Comment