Sunday, July 10, 2011

Memo BERSIH Tidak Diserah Pada Agong?




Benarkah memorandum BERSIH tidak dapat diserah kepada Yang Di Pertuan Agong? Memorandum itu tidak dapat diserah kerana gangguan daripada pihak polis yang menghalang dan mengugut untuk melepaskan tembakan gas sekiranya wakil BERSIH yang diketua oleh A. Samad Said terus mara ke hadapan.

Nampaknya pihak polis telah berkuasa dalam Malaysia dan menafikan hak rakyat. Sikap angkuh dan bongkak polis juga dapat kita saksikan dalam video di bawah ini. Mereka seperti bodoh dalam undang-undang. Jawapan mereka yang bodoh setiap kali kita dengar ialah "kami menjalankan tugas".

Itulah yang selalu digunakan oleh polis. Telunjuk siapakah yang menjadi ikutan polis ini. Adakah polis dijadikan sebagai anjing BN untuk menghalang pergerakan rakyat? stesen televisyen pro kerajaan pula sibuk menyebutkan bahawa Malaysia adalah negara demokrasi tetapi demokrasi yang bagaimana?

Kebiadaban polis dalam video itu seolah-olah kuasa terletak ditangan mereka. Kuasa mereka adalah lebih tinggi daripada kuasa ketua negara. Mereka seolah-olah mengejar KPI untuk naik ke pangkat baru dengan tindakan mereka ini. Sekali imbas sama seperti polis Israel.

Mungkin rakyat yang berhimpun menganggap bahawa memorandum itu telah diserah kepada Agong namun ketika menuju ke istana tiba-tiba polis keluar dari celahan-celahan untuk menahan dan menghalang wakil BERSIH untuk sampai dan mara ke istana negara. Adakah misi ini gagal?

No comments:

Post a Comment