Sunday, April 29, 2012

Ya Allah! La'natkanlah yang mengganasi orang-orang yang tidak berdaya!!

Pukul 10.38 pagi tadi saya terima sms dari seorang kawan:
Polis b*b* belasah tendang kedua-dua rusuk saya. Polis Raja Di Malaysia
Dalam posting saya bertajuk "Sebelum saya ceritakan keganasan polis yang saya saksikan", saya kata saya nak cerita keganasan polis yang sempat saya lihat. Tak la banyak sangat yang saya lihat.

Jam waktu itu hampir pukul 5.00 petang. Orang dah lama bersurai. Bila bersurai, takkan terus menghilang. Takkan terus lenyap yang pakai baju kuning Bersih (saya tak pakai baju kuning). Tentulah masih ada yang berjalan pulang dan sebagainya. Ada yang singgah nak minum ka, apa ka.

Kejadian yang saya lihat adalah di sekitar Restoran KFC Jalan Tuanku Abdul Rahman, dekat-dekat kedai kasut Princess tu. Sakit hati sungguh apabila melihat polis macam orang gila bila melihat orang yang memakai baju kuning Bersih.

Orang-orang yang pakai baju kuning tu tak buat apa pun. Tetapi asal polis nampak sahaja orang yang pakai baju kuning, depa jerit-jerit, depa ugut-ugut, depa ligan, depa pukul, depa tendang, terajang.

Seorang budak muda yang pakai baju Bersih dipaksa dan diugut supaya membuka bajunya. Dalam ketakutan, budak tu bukak baju dia. Polis yang paling ketara paksa budak tu bukak baju ambil baju budak tu dan masukkan dalam tong sampah di tepi jalan.

Walaupun tak cakap apa, saya tengok dengan perasaan yang sangat marah. Polis tu kata kat saya, "Balik". Tanpa sedar saya terus jawab, "Tu baju dia!"

Saya penakut. Tetapi tak tau lagu mana saya pergi ke arah tong sampah yang dia buang baju budak tu. Saya buka penutup tong sampah tu untuk ambil baju budak tu. Polis tu menjerit kepada saya. Saya cakap lagi, "Tu baju dia!"

Polis itu menghalau saya. Saya dapat lihat nama dia. "Ooo, nama hang Chris, aku tak lupa nama hang," kata saya. Bila saya terlepas cakap gitu kat dia, saya dok nanti kot-kot dia akan bertindak. Kalau dia bertindak, bukan saya boleh buat apa pun. Tetapi nasib saya baik, dia pergi begitu sahaja. Saya rasa polis itu budak Malaysia Timur, tak tau la Sabah ka, Sarawak ka.

Tak lama selepas itu saya lihat ramai-ramai polis ligan seorang lelaki. Polis yang datang dari arah berlainan berjaya menendang lelaki itu sehingga dia terhempas ke pintu besi kedai kasut Princess kalau tak silap. Selepas itu sekurang-kurangnya enam tujuh orang polis sama-sama menendang dan memijak-mijak lelaki itu. Melayu keronyok Melayu.

Saya dah tak tahan dan menjerkah, "Hoi!!" Tiba-tiba saya teringat dalam hati, "kalau depa debik aku pulak, mampoih aku". Saya pesakit jantung. Saya tak berani nak jerkah lagi.

Mujurlah ada salah seorang dari polis tu yang ada iman dan ada akal. Dia suruh rakan-rakannya berhenti membelasah lelaki itu. Lelaki itu tak pakai baju kuning pun.

Selepas kejadian itu, saya terus berjalan sebab saya nak pergi stesen LRT Masjid Jamik. Tiba-tiba seorang polis Keling menjerit, "Hei Uncle, bukak baju kuning!" Bila saya pandang ke arah yang dia jerit itu, saya lihat seorang lelaki tua berbangsa India memakai baju kuning Bersih.

Selepas itu polis Keling itu meminta rakan-rakannya tangkap lelaki India itu. Keling buli India. Dan, hanya kerana memakai baju kuning Bersih. Bila lelaki tua India itu diheret ke trak polis, polis-polis lain beramai-ramai menyorak-menyorak dan menjerit-jerit kepada lelaki tua yang malang itu.

"Apa salah dia. Undang-undang mana tak boleh pakai baju tu?" Sekali lagi saya lupa diri bahawa saya sebenarnya sakit jantung. Kalau dia debik aku, naya aku. Tetapi polis Keling itu buat tak tau ja. Nasib saya baik. Kalau dia terajang aku...

Saya cuba mencari nama polis Keling itu. Rupa-rupanya name tag dia dah dibuang. Saya perhatikan polis-polis yang lain pula. La! Semua dah tak ada name tag.

Saya juga sempat melihat segerombolan polis menjerit-jerit dan mengugut-ugut kepada orang-orang yang berada dalam Restoran KFC. Nasib baik depa tak masuk dalam restoran itu, mungkin kerana berkunci (Pada sebelah malam selepas Maghrib saya diberitau seorang kawan bahawa polis menyerang, ligan, pukul, tendang, terajang orang-orang yang makan dan minum di kedai-kedai makan di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman).

Orang-orang yang tidak bersenjata dan tidak mampu pun membahayakan orang lain diganasi dengan begitu kejam, apa kita nak buat? Adakah nak kata polis b*b*?

Dalam tulisan-tulisan saya sebelum ini, selalu saya tulis tentang polis baik dan polis jahat. Pasukan polis bukan musuh kita. Ada begitu banyak polis yang baik dan cari makan dengan jujur sebagai anggota polis. Ramai kenalan dan adik beradik kita yang jadi polis. Arwah bapa mertua saya polis pencen.

Polis bukan musuh kita. Musuh kita ialah syaitan-syaitan yang jahat dan ganas dan berjaya menyelinap ke dalam pasukan polis lalu menjadi anggota polis. Mereka bukan polis. Mereka polis jahat.

Tetapi selepas polis-polis jahat itu mengganas, pernah kita lihat mereka dihukum?

Dalam Bersih 2.0 dulu, begitu banyak rakaman video dan gambar tentang keganasan polis-polis jahat. Pernahkah kita melihat mereka dihukum? Pernah?

Lalu apa daya kita? Saya tak tau apa orang lain buat, tetapi setiap hari saya memohon dan merayu Allah s.w.t. mela'natkan mereka yang berlagak tuhan dan melampau. Ya Allah! La'natkanlah penjahat-penjahat dan mengganasi dengan kejam orang-orang yang tidak bersenjata dan tidak berdaya! La'natkanlah mereka, ya Allah!!

Saya hanya berharap lebih ramai yang berdoa memohon Allah mela'natkan mereka. Itu yang terbaik untuk mereka. Setakat maki-maki buat apa.

Berkaitan:
PAS: Police spread rumour of officer’s death to rile up force (TMI 29/4/12)
Bersih protesters ‘exemplary’, say international observers (TMI 29/4/12)

No comments:

Post a Comment