Friday, June 6, 2014

GST: Menteri akui kecenderungan peniaga naikkan harga barang

Para peniaga diingatkan agar tidak mengambil kesempatan menggunakan alasan pelaksanaan sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) untuk menaikkan harga sewenang-wenangnya, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan (gambar).
Beliau berkata harga yang ditawarkan peniaga haruslah berpatutan dan sepatutnya mencerminkan kadar enam peratus CBP yang ditetapkan.
Peniaga yang didapati menaikkan harga sewenang-wenangnya boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatuan 2011, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) ke-57 di Institut Penilaian Negara (INSPENS) dekat sini semalam.
Ahmad berkata demikian sebagai mengulas cadangan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Azih Muda baru-baru ini agar kerajaan menaikkan gaji penjawat awam sebanyak 30 peratus sebagai persediaan menghadapi kos kenaikan barangan akibat pelaksanaan CBP.
Beliau berkata, penjawat awam tidak harus terpedaya dengan putar belit fakta pihak tertentu mengenai CBP dan layari laman web rasmi Jabatan Kastam Diraja Malaysia di http://gst.customs.gov.my/ untuk maklumat CBP.
CBP pada kadar enam peratus akan dilaksanakan mulai 1 April tahun depan bagi menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada yang berkadar keseluruhan 16 peratus.
Mengenai JPPH, Ahmad berkata JPPH pada Jun tahun lepas merupakan yang pertama di Asia Tenggara menerajui penilaian harta intelek menerusi penubuhan unit penilaian harta intelek.
Beliau berkata unit baharu itu dapat membantu membantu industri kecil dan sederhana dalam mempromosikan hasil produk mereka ke pasaran tempatan dan antarabangsa.
Unit penilaian harta intelek itu ditubuhkan bertujuan menilai kepentingan dari aspek paten, jenama, reka bentuk industri, hak cipta dan lain-lain perkara yang membabitkan harta intelek, kata Ahmad. 

No comments:

Post a Comment