Thursday, November 24, 2011

Panas!! Perang Mulut Dalam Umno Sudah Bermula..!!


  • Pencacai SeMalaysia® 

  • Perang mulut menunjukkan betapa teruknya kucar-kacir dalam Umno

  • Perang mulut menunjukkan betapa teruknya kucar-kacir dalam Umno Permulaan kepada Pilihanraya Umum ke-13 dengan jelas berkuat kuasa sepenuhnya kerana Umno mengumpulkan ahli sendiri untuk mengadakan Perhimpunan Agung pada awal Disember - dilihat sebagai bendera akhir bagi pilihanraya di seluruh negara.

    Dan seseorang boleh bertaruh bahawa perhimpunan Umno akan berkepentingan kepada semua rakyat Malaysia, terutamanya bagi kebanyakan yang tidak mempunyai akses fizikal ke mesyuarat itu. Bagi 54 tahun yang lalu, ia adalah perwakilan Umno yang menghadiri perhimpunan yang boleh memutuskan siapa yang akan menjadiPerdana Menteri Malaysia dengan senangnya.
    Presiden Umno juga menjadi Perdana Menteri Malaysia oleh konvensyen dan ini adalah mengapa parti itu begitu garang berjuang terhadap sistem dua parti, cuba semua cara dan kaedah untuk menghancurkan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

    Walau bagaimanapun, sekarang pembangkang sudah sebati dalam jiwa rakyat Malaysia, mungkin untuk kali pertama Presiden Umno tidak akan menjadi Perdana Menteri Malaysia lagi. Mengapa? Kerana gabungan BN yang diketuai Umno menghadapi risiko kehilangan kuasa pada PU-13 yang akan datang , inilah mengapa terdapat faedah yang begitu banyak dalam perhimpunan Umno ini, di mana pemikiran ketua-ketua parti dan akar umbi akan memainkan peranan besar dalam menentukan masa depan terdekat negara.


    Apabila ‘minority menang’

    Cengkaman lalu Umno pada kuasa sering menjadi kes minoriti mengalahkan majoriti, dan bercanggah dengan pendirian "majoriti menang", yang ironiknya adalah sentiasa dianggap penting oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad apabila mewajarkan politik Ketuanan Melayu.

    Ia adalah bertentangan dengan persekitaran yang sedemikian bahawa komen-komen terkini oleh Mahathir Mohamad telah menyebabkan kacau. Bukannya banyak tentang apa yang dikatakan tetapi sebaliknya, bahawa ini adalah kebenaran bahawa UMNO enggan menerima atau menganggapnya sejak pilihan raya 2008. UMNO telah memilih untuk mengelilingi dirinya dalam gelembung imperialis yang telah mengasingkan 
    pemimpin dari realiti di atas tanah.

    Gelembung ini adalah jelas dalam pelbagai keputusan dasar yang telah diumumkan, hanya untuk menarik bantahan awam dan kemudian dengan cepat ditarik balik. Oleh itu, untuk diberitahu bahawa UMNO lemah bertentangan dengan sifat gelembung imperialis ini . Ini adalah mengapa kata-kata Mahathir terkena tepat dan menyakitkan.

    "Umno rosak teruk apabila Tun Abdullah Badawi mengambil alih. Kerana beliau mengutamakan keluarganya dan terdapat dakwaan rasuah yang begitu banyak. Dan semua orang tahu tentang penglibatan menantu beliau, "Tun Mahathir berkata, merujuk kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

    Umno yang rosak ini telah diwarisi oleh Datuk Seri Najib Tun Razak bagi beliau untuk membaikinya. Umno perlu masa sebelum ia boleh menjadi lebih kuat. "Tetapi Najib sibuk dan tidak mempunyai masa yang cukup."

    PM ponteng

    Malah, Najib Tun Razak telah sibuk. Pada masa apabila negara memerlukan pemimpin untuk menangani masalah dan untuk menyediakan satu ukuran persefahaman; beliau tidak hadir -merendahkan martabat dan kewajipannya kepada orang bawahannya yang telah memberikan kenyataan yang bercanggah yang tidak memanfaatkan rakyat Malaysia.

    Ia bukan menangani komen Mahathir, Najib meninggalkannya kepada sepupu dan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Tun Hussein untuk menangkis orang lama yang tersergam Umno, dan bukannya mengambil tugas sendiri dan bercakap bagi pentadbiran sendiri.

    Hisham, juga merupakan Naib Presiden Umno, memberitahu pemberita "ini bukan sesuatu yang unik kepada Umno. Saya tidak menafikan bahawa ini akan menjejaskan proses kita ... tetapi kita akan melalui semakan dan transformasi. "

    Menteri Dalam Negeri cuba untuk meletakkan muka yang baik dengan mengatakan ia bukan luar biasa bagi Mahathir untuk membuang cabaran dan idea-idea untuk parti menjelang perhimpunan agung, dan bahawa ahli-ahli perlu bangkit. Hisham juga tidak sengaja mendedahkan salah satu rungutan Mahathir dengan Najib -penakut untuk mendapatkan mandat sendiri dan bukannya bergantung kepada kuasa diwarisi beliau selepas menewaskan pendahulunya Abdullah Badawi.

    "Ini akan menjawab sebahagian daripada kebimbangan Tun (Mahathir)," kata Hisham, mendesak bahawa Najib sudah dalam proses menyediakan parti itu untuk pilihan raya umum akan datang.

    Najib telah gagal menangkap kekurangan dalam Umno

    Tetapi jawapan Hishammuddin seperti biasa lemah dan sebenarnya tidak menafikan komen Mahathir. Ia hanya mengesahkan penilaian terakhir Umno. Semakan dan transformasi Umno telah dijanjikan sejak zaman Abdullah Badawi, dan seterusnya menekankan apabila Najib Tun Razak memegang jawatan Perdana Menteri Umno. Namun, tiga tahun kemudian, Umno tidak bertambah baik.Sebaliknya, ia telah mundur ke dalam keadaan eksklusif -penjenamaan sendiri sebagai ultra-Melayu dan tidak lagi sebuah parti politik yang progresif dan sederhana.

    Puak dan perbalahan dalaman di dalam bahagian-bahagian parti yang menyumbang kepada kegagalan Umno dalam pilihan raya 2008, dan ia kelihatan seperti lebih kurang sama pada PU-13 yang akan datang . Mahathir betul dalam penilaiannya, Umno kucar-kacir dan tidak mengakuinya.

    Tetapi penyelesaian Dr M sendiri mungkin terlalu bahaya

    Namun, penyelesaian yang ditawarkan oleh Mahathir - seorang doktor perubatan oleh latihan - boleh membuktikan untuk menjadi racun akhir yang akan menjatuhkan Umno. Seperti pesakit kanser yang menjalani kemoterapi, campuran yang ditetapkan Mahathir ialah bahan kimia toksik untuk membunuh sel-sel kanser mungkin mempunyai dos yang terlalu tinggi dan akhirnya membunuh pesakit dan bukannya kanser.

    Berdasarkan nasihat Mahathir, penyelesaian kepada Umno adalah untuk berbaik-baik dengan kumpulan yang suka bergaduh, kumpulan 'hak' ultra-Melayu seperti Perkasa - dalam erti kata lain, beralih lebih ke kanan dan abaikan seluruh negara serta dunia.

    Walau bagaimanapun, sebarang langkah untuk berbaik dengan Perkasa, bagi mendapatkan kiraan undi yang lebih tinggi daripada orang Melayu akan sama dengan bermain dadu dengan masa depan negara berbilang kaum. Sehingga kini, apakah manfaat yang dibawa oleh Perkasa ke Malaysia? Adakah Umno yang dahulunya gah jatuh jauh ke bawah untuk mengaitkan dirinya dengan kumpulan yang bersifat perkauman untuk mendapatkan tarikan dengan pengundi tradisional.

    Jangan silap, memperjuangkan bangsa adalah alat yang berkuasa tetapi ahli politik Australia yang telah jatuh Pauline Hanson telah mendapati kos sendiri, ia adalah satu taktik hanya untuk yang lemah, terdesak dan secara intelektualnya mandul.

    Dalam kucar-kacir

    Perang mulut terbaru antara ahli Umno yang berambut palsu besar menunjukkan kucar-kacir parti dan tidak dapat menerima realiti. Dalam perjalanan mendapatkan undi orang Melayu, Umno telah ironinya membuat dirinya tidak relevan kepada nasib orang Melayu. Tamak untuk kuasa politik dan kekayaan bahan telah menjadikan ia lupa apa yang dilambangkan olehnya. Ia telah akhirnya mengetepikan rakyat yang dilindungi oleh nenek moyang. Pemimpin semasa dicabut dari parti dan negara secara keseluruhannya. Mereka hanya berminat untuk kekal berkuasa.

    Sudah tiba masanya Umno mengambil sabatikal dan melakukan beberapa pencarian jiwa yang serius. Sedikit masa di padang gurun telah melakukan keajaiban bagi banyak orang, dan ia adalah tepat pada masanya bahawa Umno mengambil masa untuk berjalan kaki sendirian merenung diri sendiri dan salah lakunya.

    Bertaubat dan memohon ampun daripada rakyat Malaysia adalah cara yang baik untuk melepaskan dirinya daripada ketaksuban kaum dan agama dan kembali di landasan yang betul untuk tujuan yang dianggap lebih seimbang dan sihat oleh masyarakat, negara dan dunia. Kemudian barulah, Umno boleh menyertai semula planet yang waras dan berperikemanusiaan.

    No comments:

    Post a Comment