Friday, September 7, 2012

Remaja tunjuk punggung selepas senaman punggung



KUALA LUMPUR: Insiden pelajar menunjuk punggung ke atas gambar Perdana Menteri mencerminkan generasi muda belajar daripada orang tua, kata Pensyarah Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) Dr Maszlee Malik.

Beliau berkata, tidak hairan apabila ada remaja berani berbuat demikian kerana tiada tindakan diambil ke atas sekumpulan bekas tentera yang mengadakan "senaman punggung" di hadapan kediaman Pengerusi Bersama Gabungan Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S Ambiga, Mei lalu.

"Saya yakin insiden palajar tunjuk punggung itu mencerminkan bagaimana anak-anak muda telah belajar dari orang tua-tua.

"Bukankah sekumpulan bekas askar telah mengadakan pertunjukan TUNJUK PUNGGUNG di rumah Ambiga? dan tiada tindakan diambil di atas perbuatan tersebut?" soalnya dalam satu kenyataan di laman sosial facebooknya.

Justeru Maszlee yang juga pendakwah bebas berkata, kerajaan seharusnya juga mengambil tindakan terhadap orang yang lebih tua sebelum mengambil tindakan terhadap orang muda atas perbuatan sama.

"Jika mahu ambil tindakan pada yang muda, ambil tindakan kepada yang tua dahulu... Rule of Law !" katanya.

Seorang pelajar lelaki sebuah kolej swasta ditahan polis dan dibebaskan dengan jaminan polis selepas bertindak menunjuk punggu ke atas gambar Datuk Seri Najib Razak ketika sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka, 30 Ogos lalu.

Bagaimanapun, sekumpulan tentera daripada Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) yang melakukan "senaman punggung" dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga langsung tidak diambil tindakan.

No comments:

Post a Comment