Tuesday, November 23, 2010

Dilema Najib hadapi pilihan raya umum

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak telah menafikan tanggapan tentang pilihan raya umum lebih awal sebagai khabar angin.

Walaupun Barisan Nasional kini dilihat lebih kuat dan Pakatan Rakyat terutama PKR dalam keadaan lemah, pemimpin pakatan pemerintah itu menafikan pilihan raya akan diadakan lebih awal.

Tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 kini merupakan dilema bagi pemerintah.

Ini kerana satu faktor yang penting, iaitu PR dalam keadaan lemah, jauh lemah berbanding pilihan raya umum Mac 2008 dan beberapa bulan selepas itu.

BN, terutama Umno pula bertambah kuat, ditambah pula dengan keahlian terbuka yang membuka gabungan itu kepada sokongan luas banyak pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan.

Umno, sebagai parti terbesar kini berada pada tahap moral yang tinggi. Sokongan kepada Umno kini kelihatan meningkat, walaupun undi Melayu kepada parti Melayu itu sudahpun memperlihatkan perubahan sedikit, sekurang-kurangnya sejak pilihan raya Parlimen Bukit Gantang.

Pemerintah kini berdepan dilema memilih antara kekuatan faktor-faktor seperti ekonomi dan sebagainya dengan faktor kelemahan pembangkang. Pada masa ini, faktor yang besar ialah kelemahan relatif pembangkang. Sesetengah penyokong pemerintah melihat faktor ini perlu dimanfaatkan, memandangkan pelbagai perubahan boleh berlaku sekiranya pilihan raya dilambatkan.

BN baru sahaja memenangi dua pilihan raya kecil, dan pada masa sama PKR dan pemimpin utamanya Datuk Seri Anwar Ibrahim berdepan masalah. Bagi sesetengah penyokong Umno dan BN, inilah faktor yang paling menentukan prestasi cemerlang pemerintah dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, dan tidak boleh dibiarkan berlalu.

No comments:

Post a Comment