Sunday, December 19, 2010

Isu APCO: Saya masih ada bukti, Anwar jawab Hisham

Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempertahankan beliau masih boleh membuktikan yang firma APCO ada kaitan dengan Israel, tetapi mendakwa tidak diberi peluang sewajarnya untuk mempertahankan dirinya.
Anwar digantung dari menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan bermula Khamis lalu dan tidak dapat hadir sidang Mac depan.
“Adakah saya ada bukti? Lihat pada ini. Buktinya ada di tangan saya, sebahagian saya sudah jawab, sebahagian lagi ada pada saya.
“Tetapi saya tidak diberi peluang untuk menjelaskan (pendirian saya) di Parlimen minggu lalu.
“Daripada membenarkan saya memberi penjelasan, mereka gantung saya selama enam bulan,” kata Anwar (gambar) ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Konvensyen Pakatan Rakyat hari ini.
Anwar memberikan penjelasan panjang lebar dengan menunjukkan beberapa dokumen berkaitan pelantikan APCO sebagai firma perhubungan awam dalam menggubal dan menggerakkan konsep 1 Malaysia.
Anwar berkata dokumen kontrak lantikan itu ditandatangani oleh seorang pegawai Kementerian Kewangan dan pegawai akhbar kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Katanya, mengikut protokol kerajaan pegawai akhbar menteri atau perdana menteri tidak boleh menjadi saksi bagi kontrak yang didakwa menelan bayaran hampir RM70 juta.
“Sebenarnya saya tidak mahu menjawab isu ini, tetapi (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng tunjuk saya satu kenyataan Datuk Seri Hishammuddin Hussein (mengenai APCO),” kata Anwar sambil menambah, oleh itu beliau mahu menjawab.
Dalam kenyataannya  Hishammuddin, yang juga Naib Presiden Umno mencabar Anwar agar membuktikan yang APCO Worldwide ada hubungan dengan Israel.
 Hishammuddin berkata, Patakan Rakyat belum membuktikan ugutannya untuk mendedahkan hubungan antara APCO dengan agensi keselamatan Israel, Shin Bet, meskipun beberapa kali berjanji untuk mendedahkannya.
“Dedahkan. Apa yang dia takut sangat?” Kata Hishammuddin kepada pemberita di sini hari ini.
Dalam responsnya hari ini, Anwar menyindir Hishammuddin dengan berkata menteri itu “buta” fakta.
“Umno tahu saya ada bukti, mereka terlalu takut bahawa saya ada bukti, bahawa saya ada maklumat.
“Oleh sebab itu, Azmin Ali, Sivarasa dan Karpal Singh digantung bersama saya. Apa kesalahan mereka lakukan? Saya yang membuat dakwaan,” kata Anwar.
Anwar mendakwa kerajaan pimpinan Najib takut segala maklumat yang didedahkannya akan dimasukkan dalam penyata dan laporan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.
Khamis lalu, Anwar berkata tindakan dikenakan ke atas mereka seolah-olah menunjukkan APCO tidak boleh disentuh dan menyalahkan firma itu sebagai punca keempat-keempat mereka digantung enam bulan.
Usul untuk menggantung Anwar diluluskan tanpa sebarang perbahasan apabila kesemua anggota Parlimen pembangkang bertindak keluar dewan menyebabkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz mengemukakan usul kedua, untuk menggantung tiga yang lain, iaitu Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), R. Sivarasa (PKR-Subang) dan Azmin Ali (PKR-Gombak) kerana menghina dewan.Dewan Rakyat akan bersidang semula Mac depan Anwar juga mendakwa APCO berbohong kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan menerusi suratnya kepada panel itu.
Jawatankuasa itu memutuskan hukuman berdasarkan surat itu dan memanggil Anwar untuk memberi keterangan.
Anwar juga menyentuh mengenai isu pendedahan laman web WikiLeaks yang menjadi bahan utama laporan media dikuasai Umno sejak minggu lalu..
Maklumat laman web itu mendakwa Anwar mungkin diperangkap dalam kes liwatnya tetapi “masuk ke dalam perangkap” itu.
Anwar bagaimanapun menolak pendedahan WikiLeaks akan membawa impak sambil mendakwa Utusan Malaysia sengaja membesar-besarkan laporannya.
Malah dalam ucapannya, Anwar berkata laporan media dikawal Utusan tidak menyentuh sama sekali maklumat pendedahan yang mengaitkan dengan kes pembunuhan wanita Mongolia dengan Najib.
“Mengapa Hisham? Mengapa hanya fokus pada sebahagian maklumat didedahkan laporan WikiLeaks? Bagaimana dengan lain mengenai kaitan Najib dalam (dakwaan) pembunuhan Altantuya (Shariibuu)? Media Umno dengan sengaja menyebarkan laporan (tentang saya) dalam  WikiLeaks,” kata Anwar sambil mencabar Hishammuddin agar menjawab isu WikiLeaks.
Laporan WikiLeaks juga memetik pegawai-pegawai Singapura menyifatjan pemimpin politik Malaysia sebagai tidak kompeten.
Anwar juga mengumumkan Pakatan Rakyat akan mengadakan kongres ekonomi Melayu Mac depan.

No comments:

Post a Comment